De vrachttarieven staan zwaar onder druk. Meteen de reden ook waarom de Belgian New Fruit Wharf (BNFW) de omzet verleden jaar met pakweg 5% zag dalen tot 80 miljoen euro.
“De prijzen voor het vervoer en de behandeling van fruit zitten in een dalende lijn,” zegt directeur Johan Claes. “Dat heeft vooral te maken met de containerisatie in de sector. De concurrentie is daardoor ongemeen hard. Wij zagen onze volumes bovendien dalen.”
BNFW behoort mee tot de trots van de Antwerpse haven. Antwerpen is oa. de grootste bananenhaven van de wereld. BNFW verwerkt in Antwerpen 2 miljoen ton fruit en 1,5 miljoen ton bananen. Alle grote merken worden er overgeslagen. Fyffes, Dole, Chiquita, Bonita, Del Monte. Het bedrijf werd destijds door het Sea-invest van de Gentse haventycoon Philippe Van de Vyvere van de ondergang gered. Van de Vyvere bouwde BNFW opnieuw uit tot een toonaangevende onderneming. De nieuwe eigenaars investeerden sterk in de doorgedreven automatisering van de fruitbehandeling. De overslag aan bananen en ander exotisch fruit zat daardoor al die jaren in een stijgende lijn. De geautomatiseerde magazijnen, de koelloodsen en de frigo’s van het bedrijf zaten stapelvol.
Sinds kort gaat het evenwel moeilijker. De markt schakelt voor een stuk over naar containers. Daardoor staan de tarieven en de volumes onder druk. 2012 was in dit opzicht geen schitterend jaar. “Ondertussen gaat het nog niet veel beter”, zegt Johan Claes. “De dalende lijnen zijn nog niet omgebogen. De mensen betalen in de supermarkt allicht steeds minder voor hun fruit maar het is de supply chain die de rekening betaalt.”
Bij BNFW in Antwerpen werken zo’n 50 bedienden.
Belgian Fruit Forwarding is het expeditiebedrijf uit de groep. Daar werd een omzet van 9 miljoen euro gerealiseerd.