De Gourmand, een negen meter lange marktwagen, is al jaren een vaste waarde op de markten van Herentals, Grobbendonk en Kalmthout. “Dat is niet meteen mijn verdienste, wel die van Erik Verhoeven uit Olen. Van hem nam ik De Gourmand over, omdat hij kampte met een ernstige ziekte en ondertussen jammer genoeg is overleden. Toen we met elkaar in contact kwamen, klikte het meteen, zowel op beroeps- als op menselijk vlak”, vertelt Filip Schillemans. Samen met zijn vrouw Hilde Kips (52) zorgt hij ervoor dat al dat lekkers aan de man en vrouw komt op drie verschillende markten.
Twee jaar geleden verkocht Stabroekenaar Filip Schillemans zijn twee succesvolle slagerijen in Putte en Kapellen. “Ik had geen zin om tot mijn 65 in de beenhouwerij te werken en zocht een andere avontuurlijke uitdaging. De verkoop van de twee zaken ging echter sneller dan verwacht. Daarom begon ik te werken als zelfstandige in andere beenhouwerijen. Dat was niet meteen mijn ding, bleek al vlug. Mijn visie op het slagersvak stemde te vaak niet overeen met de visie van de personen voor wie ik werkte. Daarom zochten we alternatieven. Het zou iets worden met foodtrucks, liefst gekoppeld aan een sociaal project.”
De zoektocht voor Filip Schillemans en Hilde Kits kon beginnen. Het was zonneklaar dat hij een nieuwe zaak zou beginnen in de beenhouwerijwereld. Dat zijn garage in het nieuwe pand meteen werd ingevuld als atelier vormt daar het bewijs van. Nieuwe foodtrucks bekijken, informeren naar bestaande foodtrucks en nagaan of er geen zaken waren over te nemen … alles passeerde de revue. Tot Filip en Hilde in Olen terechtkwamen bij Erik Verhoeven.
“Maar het was best een groot bedrijf, dus moesten we het met zijn tweetjes overnemen. Na lang en grondig overleg besloten we de sprong te wagen. Ik stopte met mijn job bij Aertssen en koos samen met Filip voor de markt”, klinkt het bij Hilde Kits.
In de ban van de markt
Het koppel is sedert de overname van De Gourmand helemaal in de ban van de markt geraakt. “In tegenstelling tot een fysieke beenhouwerij, is een markt een veel groter sociaal gebeuren. Meteen waren we mee met het credo van mijn collega’s dat je een markt samen maakt. Die saamhorigheid spreekt ons nog altijd aan. Het contact met de mensen is hechter. Marktbezoekers maken ook meer tijd om te winkelen”, legt Filip Schillemans uit.
Hun eerste marktervaringen vergeet het koppel niet. Veel vaste klanten waren duidelijk blij dat hun vertrouwde De Gourmand terug was. “We hebben vijftig zelfgemaakte slaatjes, een groot aanbod aan charcuterie en een paar bereide gerechten. De ervaring en beroepskennis van Filip spelen daarbij natuurlijk een grote rol”, vult Hilde Kits aan.