BEEGO

BEEGO: “50-plusser maakt zich zorgen over zijn online privacy.”

ANTWERPEN – Meer dan de helft van de vijftigplussers zegt bezorgd te zijn over zijn/haar online privacy. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van BEEGO, een Antwerpse start-up die digitale assistentie aan huis levert door IT-studenten, en Seniorennet.

In de bevraging door BEEGO en Seniorennet maakt ruim 60% van de bevraagde vijftigplussers zich zorgen over zijn/haar veiligheid en online privacy. Bovendien weet slechts 28% van hen hoe ze hun privacy-instellingen kunnen aanpassen. Vier op tien bevraagden is bang dat persoonlijke informatie, wanneer ze die online delen, tegen hen zal worden gebruikt.

“Online veiligheid leeft duidelijk onder vijftigplussers”, zegt Frederick Scraeyen, oprichter van BEEGO. “We krijgen regelmatig vragen om hulp van slachtoffers van cybercriminelen. Vooral fake calls, waarbij oplichters bankgegevens en andere persoonlijke informatie proberen buit te maken, komen vaak terug. Het blijkt voor veel mensen moeilijk om in te schatten wat echt is en wat niet.”

Niet te oud voor nieuwe technologieën

Een significante meerderheid van de respondenten is online actief, en maar liefst 4 op 5 van de bevraagden voelt zich niet te oud om te leren omgaan met nieuwe technologie. 88% van de respondenten wil bijblijven met nieuwe online communicatiemogelijkheden, want gewapend met e-mail of chat-app kunnen ze gemakkelijker in contact blijven met familie en vrienden. Toch vindt 86% van de bevraagden dat de apparaten die ze gebruiken om te surfen gebruiksvriendelijker moeten worden gemaakt.

Om internetgebruikers te wapenen tegen allerlei vormen van cybercriminaliteit, geven de informaticastudenten van BEEGO uitleg over hoe je veilig op het net kunt surfen, en voeren ze een safety check up uit op alle toestellen die je gebruikt om online te gaan.

Frederick Scraeyen, oprichter BEEGO: “In 2018 werden er bijna 10.000 gevallen van phishing gerapporteerd in België. Dat is een verdrievoudiging tegenover 2017. We gaan daarom ook preventief te werk. We leren methodes aan om phishing te herkennen en niet in de val te trappen. Als er fraude heeft plaatsgevonden, helpen we om een officiële klacht in te dienen.”