Bedrijfsleiders bevelen elkaar en hun bedrijven aan

bnibniLier heeft sinds kort zijn eigen chapter van het Business Netwerk International (BNI). Een chapter is zoveel als een lokale afdeling. Vlaanderen was tot nog toe relatief zwak vertegenwoordigd binnen het BNI. “Maar daar komt nu snel verandering in,” zegt Hans Gobien van BNI Zimmerstad en zaakvoerder van Axxior Accountants en Belastingconsulenten uit Massenhoven.

BNI als een zoveelste netwerkorganisatie? Daar lijkt toch op het eerste gezicht niet onmiddellijk nood aan? “Wij vormen als BNI niet zomaar een netwerkorganisatie,” protesteert Hans Gobien. “Wij zijn er als organisatie in eerste instantie op uit om extra omzet te genereren. Dat doen we door elkaar binnen het systeem aan te bevelen aan andere bedrijfsleiders waardoor op termijn nieuwe business kan gerealiseerd worden.”

BNI draait op een systeem waarbij de leden elkaar om de week ontmoeten op een ontbijt. In Lier doen ze dat in het Hof van Aragon. Om de week? “Toch wel. Dat lijkt veel doch naarmate je als bedrijfsleider deelneemt aan de sessies raak je ook sterker betrokken bij de organisatie. De natuurlijke selectie is dan ook snel gebeurd. Wie dit niet kan volhouden heeft er ook onvoldoende aan.”

Het ontbijt is zo gestructureerd dat elke aanwezige 60 seconden krijgt om zichzelf en zijn bedrijf voor te stellen. Na een aantal opeenvolgende sessies mogen uiteraard ook bepaalde aspecten van het bedrijf of de business voorgesteld worden. Op basis van die frekwente ontmoetingen onder elkaar hebben de leden ongetwijfeld een indrukwekkende portefeuille aan visitekaartjes bijeen gekregen. Ze doen er naderhand aanbevelingen mee. “We zijn effectief een aanbevelingsorganisatie. Onderling vertrouwen is daarbij een kritische succesfactor. Niemand gaat een medelid in zijn eigen netwerk introduceren indien hij er niet op kan rekenen dat er effectief degelijk werk en goede producten afgeleverd worden. Uiteindelijk hangt immers ook uw eigen reputatie eraan vast. Dit is meteen ook een kwaliteitslabel dat de kracht van het netwerk nog versterkt”, zegt Luc Jacobs die bij BNI regiodirecteur is voor Antwerpen-Mechelen.

BNI is een Amerikaanse organisatie die al zo’n 30 jaar operationeel is en sindsdien uitgezwermd is over de hele wereld. Vlaanderen bleef al die tijd een blinde vlek. BNI poneert dat ze als organisatie 150.000 leden telt die op basis van 7 miljoen aanbevelingen verleden jaar 3,3 miljard dollar aan business gegenereerd heeft.

Lid worden bij BNI kost 780 euro per jaar met daar bovenop een eenmalig inschrijvingsgeld van 150 euro. Vlaanderen telt vandaag 10 afdelingen. Er worden evenwel verscheidene nieuwe chapters opgericht.

Contacten via www.bni-antwerpenmechelen.be
en hans.gobien@axxior.be