De oprichters van het management platform BeatSwitch hebben 250.000 euro vers kapitaal opgehaald bij het investeringsfonds Strike4. Strike4 engageerde zich eerder al in verscheidene nieuwe start-ups. Met het vers kapitaal kunnen Gertjan De Wilde en Thomas Van Orshaegen hun all-in-one digitaal business platform steviger onderbouwen en de expansie verder zetten. Ze willen op termijn met BeatSwitch de internationale markten op.
Vlaanderen is niet toevallig het land met de meeste muziekfestivals ter wereld. Zowat alle internationale artiesten stonden hier ooit op een podium. Het land van Tomorrowland, Rock Werchter, de Antilliaanse Feesten en het Cactusfestival is steevast de bakermat geweest van nieuwe initiatieven in de muziekwereld.
Precies omdat de artiesten elkaar op al die festivals voor de voeten begonnen te lopen dreigde een heuse chaos op de kalender. Het bleek niet altijd evident om orde te brengen in het grote aanbod. Beatswitch is in dit opzicht opgezet als een cloud based web platform waarmee artiesten, booking agencies en organisatoren van festivals efficiënter kunnen samenwerken. Gertjan De Wilde en Thomas Van Orshaegen, twee jonge Vlaamse ondernemers, oogstten de voorbije maanden veel lof bij grote organisatoren in binnen- en buitenland.
Via Beatswitch kunnen booking agencies direct communiceren en samenwerken met organisatoren om optredens te regelen en in te plannen. Festivalorganisatoren kunnen op hun beurt in real time schuiven in de planning en communiceren met de nodige mensen op het terrein. Tegelijk krijgen festivals er een tool bij om hun hele organisatie te runnen vanop kantoor of vanop het festivalterrein.
Beatswitch innoveert in een sector die vandaag nog flink achterloopt op het vlak van digitalisering, merkt de website Bloovi aan. “Zelfs de grote festivals goochelen nog met afgedrukte Excel-lijstjes om de planning te visualiseren. En dat terwijl steeds meer digital natives bezig zijn met de organisatie van events, of als artiest op die festivals optreden. Een alles-in-één platform kan dus een forse impact hebben op de markt, en fungeren als operationele ruggengraat voor iedereen die in de muziekindustrie actief is.”
Beatswitch is als bedrijf opgestart in het acceleratorprogramma van Idealabs in Antwerpen. Daar worden beloftevolle startups begeleid om hun ideeën snel naar de markt te brengen en daar te groeien. Via dat kanaal vond Beatswitch nu ook zijn eerste grote geldschieter.
“Met deze investering kan het bedrijf in eerste instantie het team uitbreiden om de product roadmap sneller te realiseren en nog dit jaar te kunnen inspelen op de noden van de sector. Zo hoopt Beatswitch deze zomer al de eerste Vlaamse festivals te overtuigen van de tool. Interesse is er zeker.”
De eerste versie van het platform (het minimum viable product zoals dat in start-upjargon heet) werd op 21 december al getest op Doomsday, een festival voor elektronische muziek in Antwerpen.