Baxter gelooft in project van Tri-Vizor

tri vizorTri-Vizor en Baxter zetten samen een innovatief geïntegreerd platform op voor samenwerking op het vlak van transport. Daarmee worden eerdere besloten akkoorden versterkt. In de samenwerking met andere bedrijven kunnen kosten bespaard worden en worden de CO2-emissies gereduceerd. Geneesmiddelenproducent Baxter nodigt er alvast andere ondernemingen toe uit om hun ladingen op gemeenschappelijke transportmiddelen te plaatsen.

Baxter heeft zich als internationaal bedrijf in de afgelopen jaren sterk geëngageerd om horizontale logistieke samenwerkingsverbanden op te zetten. Dat is bv. al gebeurd met “concurrent” UCB. Baxter opereert vanuit Lessen in Wallonië. Tri-Vizor heeft in dit opzicht een gemeenschappelijk distributiesysteem voor beide firma’s opgezet richting Oost-Europa. Tri-Vizor (Niel) is een innovatieve speler in de logistiek die duurzame samenwerkingsverbanden opzet tussen ondernemingen om zo de efficiëncy en de duurzaamheid van de logistieke ketens te verbeteren. Tri-Vizor fungeert in dit opzicht als neutrale orkestrator van de goederenstromen.

Tri-Vizor is een spin-off van de Antwerpse universiteit. De drie oprichters zijn ex-medewerkers van het Vlaams Instituut voor de logistiek (VIL). Alex Van Breedam is de ceo. Hij is tevens docent aan de Universiteit Antwerpen. Dze twee andere vennoten zijn Bart Vannieuwenhuyse en Sven Verstrepen.

Volgens de drie stichters van Tri-Vizor zullen de samenwerking tussen bedrijven, de consoldiatie en de bundeling van goederenstromen over de grenzen heen het logistieke landschap van de komende jaren bepalen. Door het clusteren van logistieke activiteiten en het bundelen van goederenstromen kunnen immers interessante schaalvoordelen behaald worden op he vlak van logistieke kosten, klantenservice en milieuvriendelijkheid. De oprichters van Tri-Vizor werkten in dit opzicht een “cross supply chain methodology” uit waarin ze verscheidene bedrijven koppelen aan elkaar. Ze beschikken daartoe over een eigen cross supply chain database waarin de gegevens van zowat 200 bedrijven steken.

“Traditioneel ging men er in de logistiek vanuit dat het onmogelijk is om op die drie domeinen goed te scoren. Het bedrijf dat bv. just in time levert om zijn klanten een uitstekende service te garanderen betaalt hiervoor een hoge prijs. Het kan immers geen gebruik maken van goedkope of ecologisch interessante vervoersmodi als spoor of binnenvaart,” zegt Alex Van Breedam. “Producten worden bovendien vaak vervoerd in halflege trucks waardoor het bedrijf ook een relatief hoge CO2-uitstoot aanmaakt.”

De ontbrekende schakel was in dit opzicht het gebrek aan een neutraloe tussenpartij die over de nodige geloofwaardigheid beschikt om de samenwerking tussen autonome spelers mogelijk te maken. Tri-Vizor denkt hiervooor alle troeven in huis te hebben. “Wij willen in dit opzicht een kennismachine zijn die in nauwe smaenwerking met de universiteit en de provincne Antwerpen het zenuwcentrum kan vormen van een echte Logistics Valley.”

“Wij zijn effectief al enkele belangrijke mijlpalen gepasseerd,” zegt Alex Van Breedam nog. “Maar het is zeer de vraag of wij niet te ver vooruit lopen. Niet alle bedrijven volgens ons. Kijk eens, het is een mentale kwestie. Je als transporteur je goederen zo snel mogelijk bij de klant maar in ons systeem moet je ook vertrouwen hebben in een partner. Dat is niet altijd evident. Ik vrees dat de markt daar nog niet helemaal rijp voor is. Maar we gaan ervoor.”

Tri-Vizor werkt vanuit het Waterfront Research Park in Niel en stelt vandaag 7 mensen tewerk.