Chris Verleye is zaakvoerder van Salar, een sociaal secretariaat met ruim 50 medewerkers, vooral actief in de regio Antwerpen-Limburg. Voor zijn privé en professionele bankzaken doet Chris sinds jaar en dag een beroep op bank Nagelmackers. En daar heeft hij goede redenen voor. “Ik vind dat Nagelmackers een bank is die niet zijn eigen belang op de eerste plaats zet, maar dat van de klant.”
Wanneer bent u klant geworden bij Nagelmackers?
“Ik ben nooit bij een andere bank klant geweest. Mijn vader was klant bij Nagelmackers en zo is de bankrelatie ontstaan, van vader op zoon. Wat me aanspreekt bij deze bank is het menselijke contact en het feit dat onze bedrijfsculturen goed op mekaar aansluiten. Ik heb al vijftien jaar dezelfde private banker, Luc Troonbeeckx. Het contact met Luc en zijn collega’s is persoonlijk, adviserend, oplossingsgericht en constructief. Anders dan wat ik hoor over grootbanken, die ik toch eerder met een soort supermarkt associeer.”
Waarom bent u zowel professioneel als privé klant? Welke voordelen heeft dat?
“Ik vind dat niet meer dan logisch. Mijn bedrijf vormt de basis van mijn persoonlijke vermogensopbouw. Het is comfortabel om één enkel aanspreekpunt te hebben voor zowel mijn persoonlijke financiën als het betalingsverkeer van het bedrijf. Dat geldt ook voor kredieten en andere langetermijnplannen. Als erkend sociaal secretariaat zijn we onderworpen aan bijzondere regels rond institutioneel beheer. Ook die regels worden proactief en dynamisch toegepast door Nagelmackers.”
Hoe verloopt de opvolging door de bank?
“Jaarlijks hebben Luc en ik minstens één gesprek waarin we de belangrijkste kwesties overlopen. Daarbij kan alles aan bod komen, de beleggingen, mijn aanvullend pensioen, de aanschaf van onroerend goed… Ik apprecieer het dat mijn private banker samen met zijn collega’s werkt binnen een totaalaanpak die verder gaat dan het louter bancaire. In een open dialoog komen langetermijnplannen, erfopvolging en dergelijke aan bod. Ons huwelijkscontract is trouwens nagekeken door de dienst Estate Planning van de bank.”
Kan u iets vertellen over het proces om een krediet af te sluiten bij Nagelmackers?
“Ik herinner me nog goed mijn eerste krediet, dat ik nodig had om de overname van het bedrijf te financieren. Mijn businessplan paste op één A4, mijn bankadviseur verdedigde mijn dossier bij het kredietcomité en de zaak was beklonken. Enkele jaren geleden plande ik de aanschaf van een bouwgrond om een tweede kantoorgebouw te bouwen. Ik wou de helft financieren met eigen middelen, maar Bank Nagelmackers stelde me voor om het kredietbedrag te verdubbelen.”
Waarom deden ze dat?
“Lenen was heel goedkoop, we zijn een gezond bedrijf en het was in dit geval dus beter om meer te lenen dan eigen middelen in te zetten. Finaal blijkt dit nu ook de goede beslissing. Onlangs kreeg ik onverwachts het aanbod om een aanpalend perceel te kopen. Ook dit project hebben we met Nagelmackers opgepikt. Samen met Luc werd een passende structuur en krediet uitgetekend. Dat vind ik zo opmerkelijk: Luc en zijn collega’s hebben maar een half woord nodig, en het gebeurt. Intussen wordt het terrein ingericht als tuin voor de medewerkers.”
Kan de bank even snel schakelen voor privékredieten?
“Absoluut. Mijn dochter – die ook klant is bij Nagelmackers – had haar oog laten vallen op een prachtige gerenoveerde hoeve. Ze kon die enkel verwerven met een stevige lening, maar toen de kredietspecialist het dossier bekeken had, liet hij meteen weten dat we ook deze puzzel kunnen leggen. Ook de interne samenwerking bij Nagelmackers lijkt dus optimaal.”
Wat vindt u van de beleggingsaanpak van uw bank?
“Zelf investeer ik in de eerste plaats in de groei van mijn bedrijf. Beleggen laat ik over aan Nagelmackers omdat ik geen band voel met vastgoed of rechtstreeks participeren in andere bedrijven niet zie zitten. Beleggen is voor de lange termijn en ik blijf rustig, ook in zeer volatiele tijden. Naar eventuele winsten of verliezen kijk ik niet, ik voel me comfortabel met hoe we samenwerken. Af en toe zal ik Luc wel eens bellen over hoe hij kijkt naar de huidige economische situatie en dan krijg ik altijd een zinnig antwoord.”
U klinkt als een zeer tevreden klant.
“Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar ik vind dat Nagelmackers een bank is die niet zijn eigen belang op de eerste plaats zet, maar dat van de klant.”
Dat vraagt om een antwoord van de private banker (die het gesprek bijwoont).
Luc Troonbeeckx: “Wij geloven oprecht in een goede samenwerking op de lange termijn, zowel privé als professioneel en over de generaties heen. Zelf ben ik ondertussen al 27 jaar actief bij Nagelmackers. Ik denk dat je als bank beter kunt investeren in een goede, kwalitatieve klantenrelatie en een zinvolle samenwerking – daar worden zowel de klant als de bank beter van.”
Nagelmackers is de partner voor families voor de opbouw, het beheer en de bescherming van hun volledige vermogen. Van generatie op generatie.
-
Telefoon
02 229 76 00 -
Website
https://www.nagelmackers.be