Avantida slaat Duits bruggenhoofd

avantidaAvantida brengt zijn toepassing voor containerhergebruik naar Duitsland. Transportbedrijven die containers van en naar de havens van Hamburg en Bremen vervoeren kunnen voortaan hergebruik van containers aanvragen via reUse. Avantida wil op jaarbasis 25.000 containers hergebruiken in Duitsland.

Lege containers zijn effectief een zware kost voor de havenbedrijven. Een container kost makkelijk tot 3000 euro per stuk maar beweegt alles bijeen slechts 20 keer op jaarbasis. Tijdens de overige dagen worden ze veelal doelloos opgestapeld.

Patrick De Deken, Luc De Clerck en Mark De Keyzer hebben de problematiek samen met enkele IT-jongens aangepakt en in de cloudtoepassing, reUSe het hergebruik van de containers opgegevoerd. Het gaat erom dat Avantida functioneert als een neutrale partij tussen de rederijen en de transporteurs. De bedrijven vragen bij Avantida het hergebruik van een container aan en krijgen daartoe al dan niet het fiat van het bedrijf. Op die manier realiseert iedereen een sterke efficiëncyverbetering. Door niet langer met lege containers te rijden heeft Avantida verleden jaar 100.000 zinloze ritten verijdeld.

Avantida realiseerde verleden jaar een omzet van 2,8 miljoen euro, liefst 65% meer dan in 2013. Het objectief ligt voor dit jaar zelfs op 4,5 miljoen euro.

De jonge start-up stelt vandaag zo’n 15 mensen tewerk. Daaronder vooral IT-jongens die rechtstreeks op de datacenters van Microsoft programmeren in de cloud Azure.

Avantida is in dit opzicht voortaan ook actief in Duitsland. Transportbedrijven die containers van en naar de havens van Hamburg en Bremen vervoeren kunnen nu hergebruik van containers aanvragen via reUse. Avantida wil op jaarbasis 25.000 containers hergebruiken in Duitsland.

“Een zestigtal Duitse transportbedrijven werkt al met reUse in Rotterdam en Antwerpen. Door Hamburg en Bremen toe te voegen willen we in Duitsland snel uitbreiden naar 250 gebruikers en 10 rederijen”, zegt Luc De Clerck, CEO van Avantida. De software van Avantida helpt bovendien om het congestieprobleem rond Hamburg en Bremen te verminderen.

Volgens Avantida zijn er nog twee andere redenen om in Duitsland te starten. “De rederijen en hun klanten moeten aantonen dat ze initiatieven nemen om de druk op het milieu te verlagen. De nutteloze kilometers met lege containers die door reUse worden vermeden, zullen daarbij helpen”, voegt Mark De Keyser, COO bij Avantida, eraan toe. In Antwerpen vermeden de 1500 transporteurs die met reUse werken zo al 4 miljoen kilometer. Avantida’s toepassing helpt ook om de containertrafiek te versnellen.

Avantida opende eerder ook een eigen kantoor geopend in het Poolse Krakau. Vijf nieuwe medewerkers bemannen er de servicedesk van het Antwerpse softwarebedrijf. Ze gaan er de klanten helpen bij de toepassing van de technologie in het Engels, het Duits en het Pools. Ze gaan er tevens de software van Avantida verder ontwikkelen.