diesel

Autosalon is succes ondanks negatieve verhalen over dieselwagens en afnemende mobiliteit.

Ondanks alle negatieve verhalen over sjoemelsoftware, de discussie rond dieselmotoren en de groeiende mobiliteitsproblemen in België is het afgelopen ‘kleine’ autosalon een absoluut hoogtepunt geworden qua bezoekersaantallen. Organisator Febiac wist trots te melden dat er 435.000 bezoekes over de vloer zijn gekomen. De auto is dus zeker nog niet op sterven na dood.

Al zijn de tijden van ‘mijn auto, mijn vrijheid’ stilaan toch wel verleden tijd. Op 1 februari wordt in Antwerpen de lage-emissiezone (LEZ) van kracht. Te vervuilende auto’s, oude dieselauto’s en zeer oude benzinewagens mogen dan de binnenstad niet meer binnen, en ook een stuk van de linkeroever wordt dan taboe, tenzij de eigenaar het jaartarief van 350 € betaalt.

Een waarschijnlijk onbedoeld neveneffect van de invoering van de LEZ, zo vonden de collega’s van Gazet van Antwerpen, is dat de prijzen van oude dieselauto’s zijn gekelderd. Dieselwagens van vijftien jaar of ouder raakt de verkoper van tweedehandswagens aan de straatstenen niet meer kwijt. Hij of zij krijgt er nauwelijks nog een paar honderd euro voor.  Dat heeft niet alleen met de LEZ te maken, maar ook met de optrekking van de accijnzen op diesel en de hogere belasting op dieselwagens. Tegelijk gaan de prijzen voor jonge tweedehands-benzinewagens omhoog. “Het aandeel van benzinewagens in de tweedehandsverkoop is gestegen en het aantal dieselwagens is gedaald” zegt woordvoerder Maarten Matienko van de VAB.

Een tweede, allicht ook onbedoeld neveneffect is dat de lijn zijn ‘oude’ lijnbussen, die de Antwerpse binnenstad niet meer binnen mogen, gaat inzetten in de meer landelijke gebieden. Het gaat om een zeventigtal bussen die dan zullen worden ingezet in gemeenten als Heist-op-den-Berg, Mol, Westerlo, Aarschot en Tremelo. In die gemeenten is er veel ongenoegen over het feit dat zij vervuilende bussen krijgen, terwijl de schone bussen in het Antwerpse centrum worden ingezet.

De Lijn zelf is zich bewust van het probleem en geeft toe dat de communicatie fout is geweest. Minister van mobiliteit Ben Weyts belooft dat die oude bussen geen jaren meer zullen rijden.