Drie maanden geleden begon D’Ieteren in Antwerpen met Poppy, een deelsysteem voor auto’s. Maar in die drie maanden heeft Poppy al twee van zijn auto’s verloren door roekeloze chauffeurs. En dat gegeven stemt tot nadenken.
Te soepel systeem?
Het Poppy-deelsysteem is heel soepel: er is geen reservatie nodig, je krijgt toegang tot het systeem met een kredietkaart, betaalt per gebruikte minuut – zonder instapkosten – en je kan de auto om het even waar in Antwerpen weer achter laten als je klaar bent.
Maar in die drie maanden heeft Poppy al twee van zijn auto’s verloren door roekeloze chauffeurs. Zo reed zaterdag 7 april nog een Poppy-auto door een rood licht, moest uitwijken en ging over kop. Enkele weken geleden reden joyriders een andere wagen perte totale.
Ook bij andere ‘free floating’ deelsystemen zoals Drive Now en Zip Cars in Brussel kennen ze het fenomeen, zo schrijft ‘De Tijd’.
Leren met hotsen en botsen
Poppy is nog nieuw en leert van zijn slechte ervaringen. Het gebruikt voortaan een strenger registratiesysteem en verhoogt de franchise.
“We zijn geen rijschool. We verhogen de vereiste rijervaring van 6 naar 24 maanden”, zegt Valentin Haarscher, bestuurder bij Poppy in ‘De Standaard’.
Er komen ook vragen bij het nut van deze free floating deelsystemen. “De gemiddelde afgelegde afstand is zo kort dat de wagens eerder een concurrent zijn voor deelsystemen met fietsen dan voor privéauto’s”, zegt Dirk Lauwers, professor aan de UAntwerpen.
Uit onderzoek in Zweden blijkt dat een gemiddelde rit maar zes kilometer lang is en meestal zelfs korter.
Verkeersdeskundigen denken dan ook dat dit soort deelsystemen gebruikers aantrekt die vooral op amusement uit zijn en niet begaan zijn met duurzame mobiliteit in de stad.
Alexander Van Laer, CEO van Poppy is het daar niet mee eens: ”Voor wie naar de winkel gaat, is de fiets of het openbaar vervoer niet altijd ideaal”, zegt hij aan ‘De Standaard’, “de gebruiker moet kunnen kiezen welke vorm van mobiliteit op welk moment het meest geschikt is.”