Autodeelbedrijf Tapazz wint Europese prijs

kooimanHet Antwerpse autodeelbedrijf Tapazz is gekozen als winnaar van de ‘2015 Eurostar Ashden Awards for Sustainable Travel’. De prijzenpot van 30.000 euro wordt gedeeld met het Franse fietscollectief Les Boîtes à Vélo. Daarmee werd een lange lijst van concurrenten in België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk verslagen.

Tapazz werd gekozen omdat het erin geslaagd is de autodeeleconomie in België een nieuw elan te geven. Met behulp van het gebruiksvriendelijke online-platform kunnen particuliere chauffeurs hun eigen auto verhuren of net een auto van iemand anders huren. Tapazz creëert zo de mogelijkheid om in de eigen buurt auto’s te delen met de gemeenschap. Hierdoor heeft niet iedereen een eigen auto nodig en neemt de CO2-uitstoot af. Eén gedeelde auto vervangt immers twaalf andere auto’s. Het Antwerpse autodeelbedrijf riep een op maat gemaakte verzekeringspolis in het leven die ervoor zorgt dat de auto altijd verzekerd is wanneer deze via het Tapazz-platform verhuurd wordt.

“Het autodelen hip en toegankelijk maken voor iedereen, dat is de ambitie van Tapazz”, zegt Maarten Kooiman, medeoprichter van Tapazz. “Personenwagens worden gemiddeld maar twee uur per dag gebruikt. Als één gedeelde auto twaalf auto’s vervangt, dan heb je niet alleen twaalf keer minder parkeerplaatsen nodig, maar je moet ook elf auto’s minder produceren.”

Les Boîtes à Vélo dat gebaseerd is in Nantes maakte indruk op de jury met zijn uniek businessmodel van duurzame bedrijfsleveringen. In 2012 besliste het bedrijf om niet langer bestelwagens te gebruiken om leveringen aan huis te brengen, maar te kiezen voor een milieuvriendelijk alternatief, namelijk een bakfiets.

Voor het vierde jaar op rij bekronen de Ashden Awards mobiliteitsprojecten die een pioniersrol opnemen in België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Ze zetten mensen aan om op een meer duurzame manier te reizen en doen zo de levenskwaliteit toenemen terwijl ze files, vervuiling en de CO2-uitstoot verminderen.

Bovenop het prijzengeld vallen winnaars ook nog allerlei andere voordelen ten deel. Zo krijgen ze een platform aangeboden om hun werk te promoten, wordt een korte film gemaakt die toont hoe het project bijdraagt aan duurzame mobiliteit, worden de winnaars voorgesteld aan beleidsmakers en potentiële investeerders en krijgen ze toegang tot het prestigieuze netwerk van de Ashden-alumni.

“We zijn opnieuw sterk onder de indruk van het hoge niveau van de projecten die werden ingezonden”, zegt Nicolas Petrovic, CEO bij Eurostar. “We zijn verheugd Tapazz en Les boîtes à Vélo te kunnen bekronen voor de pioniersrol die zij opnemen in de wereld van duurzame mobiliteit.”

“Door de meest innovatieve, duurzame mobiliteitsinitiatieven te kiezen die werkzaam zijn op de verschillende markten waar we actief zijn, willen we meer mensen aanmoedigen om voor duurzame vervoermiddelen te kiezen. Zo willen we duurzaam reizen echt in de kijker zetten.”

De ‘Eurostar Ashden Awards for Sustainable Travel’ maakt deel uit van het Groene Reis-programma dat Eurostar in het leven geroepen heeft om de impact die het bedrijf heeft op het milieu te verkleinen en om mensen aan te sporen over te schakelen naar meer duurzame vervoermiddelen. Sinds 2007 heeft het Groene Reis-programma van Eurostar veel vooruitgang geboekt in een tienpuntenplan dat als doelstelling heeft om de consumptie te verlagen, een verantwoorde keuze van leveranciers te maken en de CO₂-uitstoot per reiziger met 15% te doen dalen.

Foto: Maarten Kooiman (rechts) van Tapazz ontvangt de prijs uit handen van Luke Ervine van Eurostar.