Het wijnveilinghuis Vinauctio uit Waasmunster organiseerde enkele tijd terug zijn eerste online-verkoop aan wijnen. Het werd een ongemeen succes. Zo werd een kist met twaalf flessen Château Pétrus geveild voor 10.000 euro en voor een fles Romanée Conti van 2004 werd maar liefst 5.900 euro betaald. Dankzij het online biedsysteem, dat door Aucxis werd geïmplementeerd, namen ook heel wat wijnfanaten van op afstand rechtstreeks deel aan de veiling.
Aucxis is een systeemintegrator uit Stekene. Het bedrijf heeft zich in de afgelopen jaren opgewerkt tot een specialist in online veilingsystemen. Vooral op de vismarkten kennen ze Aucxis. Zelfs de visveiling van Papeete op Tahiti draait nu met een systeem uit Stekene. Maar ook de vismijnen van Boulogne, Reykjavik, Duinkerke of Quimper onderkennen de geavanceerde technologie uit Stekene.
Uiteraard ligt een veiling van wijn voor een stuk in het verlengde van een vis- of bloemenveiling. Paul Borms en Thomas De Clercq, twee van de drie oprichters van Vinauctio leggen uit: “De mogelijkheid tot online bieden is belangrijk omdat we meer en meer zien dat de markt voor wijnen uit het hogere segment naar andere landen verschuift, richting Azië en Amerika. Deze potentiële kopers zijn niet altijd in de mogelijkheid om in de veilzaal aanwezig te zijn, maar hebben wel de interesse om op de loten te bieden. Het online biedsysteem van Aucxis maakt dit voor hen mogelijk.”
Nadat een geïnteresseerde bieder zich heeft geregistreerd op de website van Vinauctio, ontvangt hij een account waarmee hij de biedapplicatie kan downloaden. Via deze software kan hij de catalogus bekijken, prebids plaatsen en tijdens de veiling online meebieden. Via het ‘webstream’ venster in de applicatie kan hij in real-time de veiling volgen, zowel in beeld als geluid.
In de veilzaal zelf, volgt de assistent-veilmeester de biedingen in de zaal en registreert deze in de applicatie. Online uitgebrachte biedingen worden onmiddellijk aan de veilmeester gemeld.
De online bieder kan perfect het verloop van de veiling volgen en het actuele bod verhogen met een vast bedrag. In het geval hij zelf het hoogste bod heeft, wordt hij hiervan visueel verwittigd.
Aucxis lanceerde het systeem van online bieden al in 2004. Het concept werd uitgewerkt voor het Schotse ANM dat het verkoopplatform gebruikte voor de verkoop van onder meer vee, landbouwmaterialen, kunst en antiek. Aucxis kon toen reeds bogen op meer dan 14 jaar ervaring in het ontwikkelen van systemen voor afstandskopen.
Aucxis is als systeemintegrator zélf gegroeid uit de internationale veilingwereld. De Belgische Groenten en Fruitveiling (LAVA) is niet toevallig een van de aandeelhouders van het bedrijf. De firma spitste zich toe op de automatisering van het veilinggebeuren maar integreerde de oplossingen binnen ruimere toepassingen. In die mate dat Aucxis nu zowel aan tracking en tracing doet, aan e-trade, erp-solutions aanbiedt, procescontroleystemen ontwerpt enz. “Wij hebben in de loop van de jaren ook onze LED display oplossingen geïntegreerd binnen ruimere automatisatieprojecten”, zegt Mieke Hublin. “Wij maakten tot voor kort ook de LED-applicaties zelf aan maar sinds enkele tijd zijn we omgeschakeld naar Aziatische systemen die we inbouwen in onze eigen projecten.”
Aucxis werkte verleden jaar een omzet bijeen van zowat 5 miljoen euro. Het bedrijf stelt 45 mensen tewerk.