Atlas Copco werft al sinds begin dit jaar continu nieuwe werknemers aan. Door de steeds meer groeiende cijfers heeft het bedrijf ook nood aan een groeiend personeelsbestand. “Begin 2021 zagen we positieve signalen in de markt. Het aantal orders nam ook toe. We begonnen daarom in België volop aan te werven. Dat snelle schakelen is typerend voor Atlas Copco. Onze inschatting was juist, en de stijging blijft zich voortzetten. Dit vertaalt zich in de continue nood aan nieuwe medewerkers om het groeiverhaal te ondersteunen”, aldus Wouter Ceulemans, President Airtec van Atlas Copco.
Sinds begin dit jaar kon Atlas Copco België al meer dan 200 medewerkers aantrekken. Het bedrijf is nu opnieuw op zoek naar meer dan 200 nieuwe medewerkers die als vervanging of met een nieuw contract kunnen beginnen. In Wilrijk staan op dit moment zo’n 170 vacatures open. Het betreft ingenieurs voor zowel engineering, manufacturing, aankoop en transport, IT- en dataprofielen. Er is eveneens een nood aan arbeidersprofielen zoals CNC-operator, onderhoudstechnieker, orderpicker, magazijniers en productiemedewerkers in de montage. Niet alle functies vereisen een technische scholing.
Meet & Greet voor arbeiders
Om de aanwerving van de arbeidersprofielen alvast een boost te geven, zet Atlas Copco een mediacampagne op. Wie ervaring heeft als CNC-operator, onderhoudstechnieker, order picker, productiemedewerker in montage, magazijnier, field service technieker, of wie dit wil worden, kan zich inschrijven voor een Meet & Greet.
Voor sommige functies zijn skills en ervaring belangrijk. In alle functies is de werkattitude cruciaal. Daarom werft Atlas Copco voor bepaalde functies ook aan via het principe ‘hire for attitude, train for skills’. Ook mensen zonder technische achtergrond kunnen in aanmerking komen voor bepaalde functies. Ze krijgen opleiding bij Atlas Copco, intern of extern, om de nodige kennis en skills te verwerven. Bij aanwerving wordt vooral gekeken of de kandidaten een open geest hebben, out-of-the-box durven denken en bovenal goesting hebben om bij te leren.
“Met deze campagne kan iedereen die zich inschrijft en geselecteerd wordt, de kans krijgen om hun potentiële werkomgeving te zien én om te spreken met een Atlas Copco medewerker die de job doet waarin de arbeider interesse heeft”, legt Alex Bongaerts, Holding Manager Benelux, uit. “Ook onze HR collega’s zullen aanwezig zijn. Zo kunnen zij niet alleen Atlas Copco leren kennen maar ook alvast de sfeer opsnuiven en eens praten met collega’s, en als het goed verloopt zelfs al een contract tekenen.“