In 2005 startte het Zweedse bedrijf Atlas Copco met vervoer via binnenvaart en in totaal haalde het bedrijf naar eigen zeggen al 75.000 vrachtwagens van de weg. Van alle zeevracht die vanuit Airpower in Wilrijk vertrekt, gaat 98% via binnenvaart naar de haven van Antwerpen. Het gaat over compressoren en wisselstukken. Die worden naar Willebroek vervoerd, waar ze vervolgens op containers geladen worden en via de Hutchison Ports Belgium terminal per binnenvaartschip naar de haven vervoerd voor export.
Lees ook: Atlas Copco huldigt eerste 3D-zandprinter inZo heeft het bedrijf naar eigen 3 miljoen afgelegde kilometers over de weg vermeden, een reductie van 60% CO2-uitstoot in vergelijking met wegvervoer. “Dat is nodig”, zegt Christof Van den Eede, schip- en transportmanager bij Atlas Copco Airpower. “De wegen rond Antwerpen zijn verzadigd en het heeft geen zin om nog eens extra trucks aan die file toe te voegen.”
Mijlpaal
Atlas Copco Airpower noemt de verscheping van de 75.000e container een mijlpaal binnen het multimodaal transportbeleid. Via dat beleid wil het bedrijf sterk inzetten op vervoer via binnenvaart, zeevaart en treintransport. Op dit moment vervoert het 60% via de weg of het spoor en 30% via waterwegen.
Lees ook: Atlas Copco pompt 70 miljoen euro in ‘slimme fabriek’ in WilrijkTegen 2023 wil het bedrijf de CO2-uitstoot van de eigen productie verminderen met 46%, vereleken met het emissieniveau van 2019.