Dit worden weer gezellige winters. Nog deze maand kunnen we weer punten van Artis-Historia gaan verzamelen. Je moet er wél voor naar de Carrefour. De uitgeverij Concrea uit Brasschaat wil Artis-Historia zijn luister van weleer teruggeven.
Philip Gielkens is een marketingjongen in hart en nieren. Hij was eerder al actief in verscheidene mediabedrijven vooraleer hij in 2012 zijn eigen uitgeverij, Concrea opzette. Hij ging kwisboekjes uitgeven, puzzelboekjes, kindervoorleesboekjes enz. Hij stelt vandaag meer dan 10 mensen tewerk. Die idee om het ter ziele gegane Artis-Historia nieuw leven in de blazen kwam voor een stuk door het enorme succes van de stickers van Panini. Niet alleen jonge mensen verzamelen graag. Vooral dan prentjes van sportmannen. Ook de oudere generaties zouden met Artis-Historia de nostalgie van vroeger terugvinden, was de redenering van Philip Gielkens.
Artis en Historia hebben nog altijd een heel sterke reputatie. Artis voor zijn dieren- en landenboeken. Historia voor zijn historische werken. Beide merken fuseerden in 1974 doch de neergang was in het begin van de eeuw toch duidelijk. Ook al bleken in 2001 nog meer dan 1 miljoen mensen actief te sparen. In 2004 ging Artis-Historia failliet.
‘De Belgen zijn de koning onder de spaarders, voor de Amerikanen en de Britten. Dat heeft de recente hype rond de Panini-stickers nog maar eens aangetoond. Wij gaan met de heruitgave van Artis-Historia terug naar de bron, en geloven dat het uitknippen van fysieke punten nog aantrekkingskracht heeft’, zegt Gielkens.
Nog deze maand krijgen een 40-tal voedingsproducten van het huismerk Carrefour in 750 winkels in België Artis Historia-punten mee van 1 tot 5. Zo zal een brood, het meest verkochte product van Carrefour, 2 punten opleveren.
Eens de klanten 500 punten hebben verzameld, kunnen ze in één van de 45 Carrefour-Hypermarkten terecht om ze in te wisselen tegen alle stickers voor één boek. Ook het boek zelf kunnen ze daar aanschaffen, aan 5,5 euro per stuk. Uitgeverij Concrea verzorgt de inhoud van de boeken ‘met veel educatie en content’. De eerste reeks zal over dieren gaan.
‘Als een klant tussen twee gelijkwaardige producten kan kiezen, zal hij voor het product kiezen met de Artis Historia-punten. Dat is wat we willen bereiken’, zegt Baptiste van Outryve van Carrefour.
Artis Historia wil zich niet beperken tot Carrefour. De punten zullen op termijn ook in andere supermarkten en op andere merken terug te vinden zijn. ‘We willen ook andere sectoren aanboren, zoals de telecom, het toerisme, reizen en de banksector’, zegt Philippe Gielkens.
‘Daarnaast werken we aan een digitale community, waarop de gebruikers een quiz of puzzel moeten oplossen om extra punten te verdienen.’