Arop centraliseerde activiteiten in Wilrijk

aropDe beschutte werkplaats Arop heeft al zijn activiteiten overgeplaatst naar Wilrijk. De faciliteiten in Borgerhout en Wommelgem gingen dicht. Een en ander moet de productiviteit van de onderneming versterken en op termijn ook voor meer synergie zorgen tussen de onderscheiden afdelingen.

Arop heeft een sterke reputatie in de brede regio en is vooral gespecialiseerd in de verpakkingsector, de bouw van displays, de etikettering, het machinaal vullen, de verwerking van voeding in gekoelde ruimtes, de assemblage van fietsen enz. Met zijn pakweg 220 werknemers met een arbeidsbeperking en 35 man omkadering kan het bedrijf echt wel heel wat opdrachten aan. Zo wordt er gewerkt voor Coca Cola, Atlas Copco, BT, Toyota, Franpack, Cerclindus e.a. Arop werd destijds opgestart in 1965 en wordt aangestuurd door Olivier Janssens en Lorenz Van Ostade.

“Wij hebben onlangs ook nog eens het bedrijf inatura overgenomen, een producent van kersenpitproducten. Wij maken de kussentjes hier voortaan zelf in Wilrijk. We beschikken daartoe over een eigen naai-atelier,” zegt commercieel manager Carina Dom. “De kersenpitproducten zijn bv. mooie relatiegeschenken en kunnen in dit opzicht zelfs gepersonaliseerd worden.”

De opdrachten worden vandaag uitgevoerd in de eigen productiehallen in Wilrijk. De werknemers van Arop gaan evenwel ook ter plaatse bij de klanten. Ze worden aangevoerd met de busjes van de firma.

Een deel van de productie doorschuiven naar een beschutte werkplaats kan overigens voor heel wat ondernemingen kostenbesparend werken. Zo heeft de logistieke groep ODTH uit Willebroek onlangs zijn productie uit Tsjechië teruggehaald omdat de samenwerking met Arop effectief de kostenstructuur van het bedrijf kon verlichten.

Het is er Arop overigens ook zelf om te doen zijn productiekosten onder controle te houden. Om nog competitiever op de markt te zijn voert Arop in dit opzicht gesprekken met verschillende beschutte werkplaatsen om de overheadstructuur nog meer te centraliseren en op die manier tot grotere samenwerkingsverbanden te komen. Daardoor kunnen ook de partners belangrijke kostenbesparingen realiseren.

“We draaien vandaag op volle toeren”, geeft Carina Dom nog aan. “Wij werken op verscheidene langetermijncontracten die ons enig perspectief geven. Maar het gaat ons vandaag vooral om die vaststelling dat onze medewerkers echt wel competent zijn, over moderne productielijnen en machines kunnen beschikken terwijl de geautomatiseerde administratieverwerking bijkomende opportuniteiten biedt.”