De bank met het groene appeltje, Argenta bestaat dit jaar 60 jaar. In 1956 zette de Antwerpse familie Van Rompuy een eigen retail- en verzekeringsinstelling op. Wat toen klein begon is vandaag uitgegroeid tot een gerespecteerde financiële onderneming. In de schaduw van grote concurrenten als de ASLK, de Generale Bank en de Bank Brussel Lambert slaagde Argenta erin om een heel eigen nichemarkt uit te bouwen.
Ook vandaag is Argenta als familiebank nog altijd sterk verankerd in de familiale aandeelhouders Van Rompuy. Samen met 65.000 coöperanten bouwen ze hun financiële instelling uit binnen een stevig uitgetekende langetermijnstrategie. Argenta telt vandaag overigens liefst 1,65 miljoen klanten en beheert 40,2 miljard euro aan spaargelden.
Overigens mogen de financiële resultaten over het boekjaar 2015 best gezien worden: de winst op groepsniveau bedroeg 226 miljoen euro.
Argenta telt vandaag meer dan 500 kantoren en 2490 medewerkers op de hoofdzetels in Antwerpen, Luxemburg en Breda en in de zelfstandige kantoren.
Opmerkelijk is vooral de snelle expansie richting Nederland. Nederland is zoveel als een tweede thuismarkt aan het worden.
“Deze indrukwekkende evoluitie staat niet in de weg dat Argenta trouw blijft aan zijn historische en krachtige cultuurwaarden van eenvoud, transparantie, soberheid, eerlijkheid en duurzaamheid”, zegt voorzitter Jan Cerfontaine. “Het wil op basis van deze waarden ook de volgende 60 jaar een referentie blijven in de financiële sector zoals het dat in de voorbije 60 jaar is geweest.”
Argenta wordt vandaag aangestuurd door John Heller. De ceo heeft evenwel te kennen gegeven dat hij bij de volgende algemene vergadering zijn mandaat om persoonlijke redenen wil neerleggen.