ANTWERPEN – Tijdens het eerste halfjaar van 2018 heeft Argenta, met hoofdzetel in Antwerpen, een nettoresultaat van 71 miljoen euro gerealiseerd. Een lichte daling tegenover een jaar eerder, toen dat nog 77 miljoen euro was. Argenta heeft wel fors geïnvesteerd in het digitale kanaal om de dienstverlening naar de klanten te verbeteren.
Het klantenbestand van Argenta Spaarbank groeide in het eerste halfjaar van 2018 verder aan. De aangetrokken gelden liepen op tot 39,3 miljard euro. Er werden 2,2 miljard euro nieuwe kredieten onderschreven, een groei van 20% in België en een daling van 9% in Nederland. Door blijvende investeringen in ICT-platformen, digitalisering en hogere bankentaksen stegen ook de kosten.
Marc Lauwers, ceo: “Het vertrouwen van de klanten in Argenta blijft sterk. De lancering van het nieuwe bankplatform verliep moeizamer dan verwacht, maar de impact op de resultaten is verwaarloosbaar. Tegelijk zet dit Argenta nog meer aan om de klantbeleving te optimaliseren. Nieuwe klanten vinden nog steeds de weg naar Argenta en waarderen het scherp geprijsd, kwalitatief productaanbod dichtbij de klant, via ons uitgebreid zelfstandig kantorennet, maar in toenemende mate ook via mobiel en internetbankieren. Intussen gebruiken steeds meer Argenta klanten deze digitale kanalen. Onze kantoren blijven evenwel de belangrijkste groeimotor.”
Argenta Assuranties realiseerde een nettoresultaat van 28 miljoen euro, vergeleken met 33 miljoen euro in het eerste halfjaar van 20172. Een minder gunstig schadeverloop door zware stormen in januari resulteerde in een lager nettoresultaat binnen schadeverzekeringen.