Nogal wat bedrijven laten zich niets gelegen om openbare aanbestedingen. Ingewikkelde procedures, onleesbare bestekken, niet nagekomen betalingstermijnen. Althans zo was het vroeger, stelt Anja Palmaerts van Apexpro. “Vandaag is dat absoluut niet meer zo. Zeker de betalingstermijnen worden nu strict gerespecteerd. Bedrijven die zich niet interesseren voor openbare aanbestedingen laten vaak enorme kansen liggen.”
Anja Palmaerts uit Antwerpen heeft vele jaren gewerkt op de aankoopdienst van IBM en bij de overheid. Ze heeft beide partijen leren kennen. Hun sterktes en ook hun zwaktes. Na al die jaren achtte ze het moment gekomen om iets te doen met haar knowhow. Met haar firma Apexpro positioneert ze zich sinds enkele maanden als expert procurement of specialiste aankoopbeheer.
De aankoopdienst van een bedrijf heeft iets aparts. Het is een heel eigen wereld die met specifieke wetmatigheden een rol speelt binnen de onderneming. Wanneer een bedrijf een aankoop wil doen moet in eerste instantie exact bepaald worden welke behoeften er zijn, moet de leveranciersmarkt geanalyseerd worden, offertes opgesteld worden, prijzen vergeleken worden, onderhandelingen gevoerd worden over de aankoopvoorwaarden, een raamcontract opgemaakt worden enz. “Een van mijn deelterreinen is dan ook de bedrijven helpen om dit pad te volgen,” zegt Anja Palmaerts. “De klanten begeleiden bij de aankoop of zelf als tijdelijke partner het aankoopproces uittekenen en uivoeren.”
Mevrouw Palmaerts geeft tevens cursussen. Waarbij vooral het thema aanbestedingen aan bod komt. “Nogal wat bedrijfsleiders zien het helemaal niet zitten om in te tekenen op een openbare aanbesteding. Die sterk ambtelijke taal van het onmogelijk dik lastenboek schrikt hen af. Ik kan hen tijdens de cursus zo’n lastenboek leren lezen, aanduiden waar ze moeten op letten en de onbelangrijke details weg vegen. Indien ze dan effectief belangstelling krijgen voor de mogelijkheden die aanbestedingen bieden kunnen we het thema offerte uitwerken. Of de betalingsfaciliteiten die in het kader van een openbare aanbesteding lopen.”
Apexpro werd enkele maanden geleden opgestart maar de agenda van Anja Palmaerts staat ondertussen al helemaal vol. De mond aan mond reclame doet blijkbaar haar werk. “Er komt flink wat belangstelling los voor het thema”, zegt ze. “Zeker omdat de bedrijfsleiders eindelijk lijken te beseffen dat in de wereld van de aanbestedingen inderdaad wel ongemeen grote kansen kunnen liggen.”