De scheepvaartgroep CMB verdwijnt aan de horizon. Het bedrijf wordt definitief van de beurs gehaald. De familie Saverys haalt daarmee haar slag thuis. De familieholding Saverco heeft na een publiek overnamebod 90,89% van de aandelen in handen.
Het gaat er biezonder moeilijk aan toe in de scheepvaartwereld. De tarieven voor internationaal zeetransport staan zwaar onder druk. De rederijen lijden onder de neergang van de internationale markten. Ook de Antwerpse nationale trots, de CMB heeft het al vele opeenvolgende maanden biezonder moeilijk. Het afgesloten boekjaar 2014 was er bv. eentje om snel te vergeten. De cijfers doken voor de zoveelste keer diep in het rood.
De familie Saverys, de hoofdaandeelhouder van CMB zag een en ander als een aanzet om het aandeel CMB van de beurs te halen. De familie had via de holding Saverco al zo’n 40% van het kapitaal in handen en wilde van de lage beurskoers gebruik maken om het aandeel te laten schrappen. Dat zal nu effectief gebeuren want na het openbaar bod op de uitstaande aandelen kon Saverco zijn participatie ineens opvoeren tot 90,89%.
Bij de uitschrijving van het openbaar bod had Saverco laten bepalen dat de operatie niet zou doorgaan indien de zogenaamde Baltic Dry Index onder de 668 punten zou dalen. De Baltic Dry Index geeft de prijsontwikkelingen aan voor droge bulk transporten. De index daalde tijdens de afgelopen dagen effectief onder de 668 punten. Dat duidt er dus op dat de situatie in de internationale zeevaart effectief nog verslechtert. Saverco besliste evenwel om die voorwaarde te laten vallen en het bod toch te laten doorgaan.
Om het saldo van 9,11% aan uitstaande aandelen alsnog ook binnen te halen heeft het management van Saverco beslist om het bod te verlengen.
CMB controleert als maatschappij zowel Bocimar, een specialist in het vervoer van droge bulk en de vliegtuigmaatschappij ASL Aviation.