In de zomer en nazomer van 2021 bepaalde de coronapandemie nog steeds het bezoek aan en het verblijf in Antwerpen. De zomer en nazomer toonden echter een geleidelijke terugkeer van bezoekers aan de stad. Van juli tot en met oktober bezochten 2.772.000 mensen de stad. Dat is ongeveer 40% minder dan in 2019, maar wel een forse stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
Bezoekers uit eigen land maken nog steeds het leeuwendeel van het totaal uit (77% binnenlandse toeristen, in 2019 was dit 65%). Het aantal buitenlandse bezoekers stijgt eerder voorzichtig. Bij de buitenlandse bezoekers waren Nederlanders het sterkst vertegenwoordigd met bijna 66%, gevolgd door Duitsers met 10% en Fransen met 8%.
De bezettingsgraad van de Antwerpse hotels steeg geleidelijk, van 43% in juli tot 60% in september. Tijdens de maand oktober ging hij tot gemiddeld 70%, met tijdens de weekends pieken tot%. Op de nieuwe City Camping Antwerp logeerden sinds de opening in het voorjaar al ruim 14.000 mensen.
Vernieuwde Het Steen
Sinds het vernieuwde Het Steen een maand geleden de deur opende, hebben 26.000 mensen een bezoek gebracht aan het bezoekerscentrum voor informatie over de stad of een souvenir uit de shop. 5.000 geïnteresseerden beleefden Antwerpen vandaag en vroeger in The Antwerp Story, het belevingsparcours in Het Steen.
Evenementen
De start van het Wereldkampioenschap Wielrennen en het Bollekesfeest waren de voorbije maanden dé publiekstrekkers met respectievelijk 300.000 en 100.000 bezoekers. Ook ‘klassiekers’ als de 10 Miles, de Rubensmarkt en de Antwerp Pride trokken heel wat publiek. World’s 50 Best Restaurants, de Oscar-uitreiking van de gastronomie wereldwijd, bracht begin oktober heel wat internationale topchefs en journalisten naar Antwerpen.
“Deze cijfers bewijzen dat Antwerpen niet veel nodig heeft voor een heropleving. Ik merk op dat de grote trekkers van de afgelopen maanden geen eenmalige evenementen zijn, maar klassiekers op de Antwerpse agenda. Voeg daar de succesvolle heropening van Het Steen aan toe, en dan hebben we alle reden om optimistisch naar de toekomst te kijken”, besluit schepen voor Toerisme Koen Kennis.