Via een app op de smartphone kan men sedert enige tijd ook in Antwerpen taxi’s bestellen. Diverse taxibedrijven hebben per firma vaak een eigen app maar vooral buitenlandse passagiers maken steeds vaker gebruik van de gratis applicatie taxi.eu, waarmee vooral zakenlui in een oogwenk een reguliere taxi kunnen bestellen. Over heel Europa zijn er intussen 60.000 taxi’s aangesloten op het oproepsysteem.’
Voor wie de app heeft geïnstalleerd, is een rit bestellen kinderspel. Onmiddellijk na de bestelling wordt naar de gebruiker een sms verzonden dat een taxi onderweg is. Wie wil, kan de taxi volgen met de smartphone. Een kaart toont waar de taxi zich bevindt en binnen hoeveel minuten hij arriveert.
Bij buitenlandse bezoekers is de app taxi.eu al beter ingeburgerd dan bij de gemiddelde Antwerpenaar. Vooral bij grote congressen of conferenties is het opvallend dat buitenlanders sneller naar hun smartphone zullen grijpen om een taxi op te roepen. Vervolgens zal de dichtstbijzijnde, vrije taxi die op het systeem is aangesloten zich ter plekke begeven. Voor de klant is het belangrijk dat hij zo snel mogelijk bediend wordt. Taxi.eu garandeert dit door de snelst beschikbare taxi te sturen, eender voor welk taxibedrijf deze rijdt.
Volgens Paul Van Avermaet van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie (APTU) zijn buitenlandse gasten het gewend om de app in grote steden als Parijs of Berlijn te gebruiken en nemen ze nu hun taxi ook in Antwerpen op deze manier.
In Antwerpen werken taxibedrijven als Antwerp Tax en DTM al langer met het systeem en zien het aantal gebruikers van taxi.eu stelselmatig stijgen. Ook Sinjoor Taxi en AHV (Antwerps Haven Vervoer) bieden binnenkort de app als een extra service aan hun klanten aan. Vanaf dan zullen 250 op 400 taxi’s in de Antwerpse regio op het snel-oproepsysteem zijn aangesloten.
Bij APTU ziet men nog extra voordelen aan het systeem: ‘Klanten kunnen er van op aan dat de gestuurde taxichauffeur aan alle eisen van het vak voldoet. “Dat wil zeggen dat zijn taxi technisch 100 procent in orde is en dat die tweemaal per jaar langs de technische controle passeert, dat de man zelf medisch gekeurd is, geen verzamelaar is van zware verkeersboetes is en dat hij de nodige attesten heeft behaald om in de stad te mogen rondrijden. Zeer belangrijk ook: hij rijdt met een taxi rond die verzekerd is voor het bezoldigd personenvervoer”, legt voorzitter Paul Van Avermaet uit.