LOOP IMPACT Foto: Instagram LOOP IMPACT

Antwerpse start-up LOOP IMPACT zet bedrijven op weg om groene dromen waar te maken: “We wijzen niet met het vingertje”

ANTWERPEN - Omdat de temperatuur van onze planeet met rasse schreden de hoogte in schiet, gaan steeds meer bedrijven op zoek naar manieren om onze ecologische voetafdruk in te dammen. De Antwerpse onderneming LOOP IMPACT, die huist in het hype Plein Publiek op de circulaire Blue Gate Antwerp site, staat nog maar in haar kinderschoenen, maar heeft een duidelijke missie: ondernemers, beleidsmakers en onderzoekers samenbrengen op events en workshops om ideeën rond duurzaam ondernemen aan te wakkeren, te verspreiden en versnellen. "Zonder daarbij met de vinger te wijzen."

Het concept spruit voort uit de Green Deal van de Europese Commissie, een reeks richtlijnen die bedrijven en overheden helpt om duurzame plannen te verwezenlijken. “Wij zetten een aantal evenementen op poten om die groene transitie mee te faciliteren”, zegt To De Bondt, CSR & sustainability manager bij LOOP IMPACT. “Ik kreeg van Plein Publiek en een hoop andere bedrijven te horen dat ze meer aandacht willen schenken aan bijvoorbeeld een circulaire economie, maar dat ze niet goed wisten waar ze precies moesten beginnen om in dat groene verhaal te stappen. En zo is stilaan het idee gerijpt om dit soort events in het leven te roepen. We hebben er bewust voor gekozen om geen consultancybureaus te laten spreken, maar bedrijven als Deloitte, Bopro en POLO Architects aan het woord te laten. Ondernemingen die al stevig gepokt en gemazeld zitten in een duurzaam bedrijfsbeleid.”

“De focus ligt echt op samenwerken en ideeën uitwisselen op een constructieve manier, zonder daarbij met de vinger te wijzen”, onderstreept De Bondt.

De kersverse onderneming wil in de beginfase voornamelijk inzetten op netwerken. “Om dat vlot te laten verlopen, werken we met ‘Conversation Starter’, een netwerktool die mensen voorafgaand aan het event koppelt aan profielen die voor hen interessant kunnen zijn. Vervolgens kunnen ze online een afspraak boeken”, legt De Bondt uit.

Duurzaam ondernemen vraagt om inzichten die stoelen op wetenschap, daarom reikte LOOP IMPACT de hand naar de Universiteit Antwerpen. “We merken dat er vandaag nog een groot gat bestaat tussen bedrijven en wetenschap. Het is van belang dat ondernemingen beseffen wat zowel de huidige als toekomstige mogelijkheden zijn en hoe bepaalde zaken vanuit de academische wereld kunnen geïmplementeerd worden in de bedrijfswereld”, aldus To De Bondt.

De visie van het piepjonge Antwerpse bedrijf steunt op vier pijlers:

  • Inspire: Bedrijven laten vertellen over hoe zij hun bedrijf vandaag al groener proberen te maken.
  • Inform: Bedrijven via wetenschappelijke inzichten laten proeven van wat er in de toekomst allemaal mogelijk zal zijn op vlak van ecologische bedrijfsvoering
  • Activate: Mensen aan het werk zetten. Steek de koppen bij elkaar en verspreidt duurzame ideeën rond bijvoorbeeld zero waste.
  • Enjoy: Overgiet de evenementen met een Plein Publiek-saus: het hoeft allemaal niet te serieus te zijn. Ondernemingen op een laagdrempelige manier laten bewust worden van duurzame werkmethodes.

Op 24 januari organiseert LOOP IMPACT haar eerste ‘networking dinner’. Bedoeling is dat bedrijven met elkaar netwerken en luisteren naar enkele gastsprekers waaronder Lore Veelaert van VLAIO en Maarten Dubois van Deloitte, die er hun innovatieve ideeën rond duurzaam ondernemen komen toelichten. En tegelijkertijd spelen de deelnemers een meergangenmenu van ecologisch verantwoord voedsel naar binnen. Het proefevent vindt plaats bij Plein Publiek, Zonnestroomstraat 2A 2020 Antwerpen.