Afbeelding14 Foto The French Kiss Club

Antwerpse start-up die wijn in blik verkoopt, ziet markt verdubbelen

ANTWERPEN - In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk sippen ze hun roseetje al veel langer uit een blik, bij ons blijft het een nieuwigheid. Wij Europeanen lijken onze wijn nog steeds uit de fles te drinken, maar toch groeit ook bij ons de markt voor wijn uit blik. Dat merken de Antwerpse starters van The French Kiss Club: zij zagen de markt vorig jaar verdubbelen en verkochten zopas hun 100.000ste blikje.

Vier soorten wijn bieden ze intussen aan bij The French Kiss Connection, dat in 2020 werd opgestart door drie Antwerpenaars en een Gentenaar. Eerder waren er al een witte Sauvignon Blanc, een rosé en een rosé met bubbels (beide een mengeling van Cinsault, Grenache en Mourvèdre), nu komt daar nog een ‘Bubbly White’ bij.

“Qua smaak willen we het Provence-gevoel op te wekken: frisse wijntjes die perfect zouden passen tijdens een warme vakantiedag”, zegt CEO Margaux Bouckaert van The French Kiss Club. “De gewone witte en rosé hebben een alcoholpercentage van 12,5%, de wijnen met bubbels een van 7,5%. Zo kan je ervan genieten zonder dat het meteen naar je hoofd stijgt.” Een blikje kost tussen 2,5 en 3 euro, afhankelijk van waar je het koopt natuurlijk.

Voordelen

In tegenstelling tot de Amerikaanse en de Britse, blijkt de Europese markt behoorlijk kritisch te staan tegenover wijn uit een blikje. Bouckaert ziet er toch veel voordelen in. “Wie in de zomer een wijntje wil drinken, bijvoorbeeld in een park, heeft glazen nodig en liefst ook ijsblokjes. Daar komen wij aan tegemoet door onze blikjes die je gekoeld kunt kopen.”

“We zetten ook in op evenementen: zo is een behoorlijk wat vragen bij bijvoorbeeld nieuwe winkels die hun opening willen vieren. De uitbaters willen graag een wijntje kunnen aanbieden, maar hebben geen zin in een hoop afwas. En er is ook het ecologische aspect: wijn in een blikje koelt sneller dan in een fles, en ons aluminium is 100 procent recycleerbaar.”

100.000ste blikje

Mede onder invloed van corona – en de gestegen vraag naar delivery – zag The French Kiss Club de markt vorig jaar verdubbelen. “De markt wordt geschat te groeien naar een half miljard euro tegen 2028”, luidt het. “Zopas verkochten we ons 100.000ste blikje.” De wijnen van The French Kiss Club zijn sinds een tijdje beschikbaar via de koerierdienst Gorilas en zijn ook opgenomen in het aanbod van bioscoop Kinepolis.

The French Kiss Club wil zijn wijn uit blik het komende jaar internationaal op de kaart zetten, maar ook inzetten op evenementen bij ons, zoals padel- en petanquetoernooien. “Daar draait het voor ons om: dat je wijn kunt drinken op het moment dat je dat wil. Wij zijn niet uit op concurrentie met wijn uit flessen, maar we willen er zijn voor mensen die zin hebben om iets te drinken – niet alleen voor mensen die veel van wijn kennen.”