Hij gaat discreet onder de radar door. Stef Meulemans van Top Brands heeft zich evenwel in enkele jaren opgewerkt tot een toonaangevende ondernemer met vandaag zowat 230 restaurants. De groep uit Wilrijk telt 215 Pizza Huts, 11 Paul’s en 3 Wasbars.
Met een omzet van liefst 160 miljoen euro doet Top Brands het vandaag uitstekend. Het bedrijf haalt evenwel zelden het nieuws. Dat gebeurde onlangs dan toch heel even toen de groep de Gentse start-up Wasbar overnam. Stef Meulemans zag kennelijk iets in dat unieke stadsconcept waarbij een wasserette tevens als een café functioneert. De combinatie van de twee formules lijkt hem in die mate uniek dat hij de onderneming overkocht van de twee stichters, Yuri Vandenbogaerde en Dries Henau.
In een breed uitgesmeerd interview met het financieel weekblad Trends heeft Stef Meulemans dan toch even een kijk gegeven op zijn bedrijf. Dat heeft hij uitgebouwd in een doelgerichte carrière die begon als marketingassistent bij Pizza Hut. Helemaal onderaan de ladder, zoals hij zelf zegt. Cijfers intikken en analyses maken. Hij doorliep er alle departementen en bracht het finaal tot algemeen directeur voor de Benelux.
Tot PepsiCo, de eigenaar van Pizza Hut besliste om zijn restaurantdivisie te verzelfstandigen. Meulemans zag die opportuniteit en kocht in 2001 met de hulp van het Buy-Out Fund (GIMV) 38 vestigingen van Pizza Hut. Enkele jaren later werd het fonds uitgekocht, stapte KBC Private Equity in het bedrijf en nam het management nog enkele jaren later alles over.
Met Paul had Stef Meulemans ondertussen ook al de rechten voor de ontwikkeling van Paul gekocht, een Frans bakkerijmerk. De Wasbar werd enkele maanden geleden aan de groep toegevoegd.
Top Brands wil het daarbij niet laten. Stef Meulemans stelt ten aanzien van Trends dat hij nog vele opportuniteiten ziet voor Pizza Hut, Paul en Wasbar. Er komen dus ongetwijfeld nog tientallen vestigingen bij.
De groep wordt aangestuurd vanuit de Fotografielaan in Wilrijk.