Arthur Heeren Arthur Heeren (22) is sinds het begin van het voetbalseizoen shirtsponsor van Beerschot. Hij verkoopt met zijn bedrijf Mystershirt voetbalshirts van voetbalclubs over de hele wereld. Foto: RR

Antwerpse ondernemer van amper 22 jaar is shirtsponsor van Beerschot: “In december heb ik 10.000 shirts verkocht, goed voor omzet van 700.000 euro”

Al van Mystershirt gehoord? Supporters van Beerschot vast wel, want dit jonge Antwerpse bedrijf is sinds dit seizoen shirtsponsor van de club. Bedenker, oprichter en CEO is de 22-jarige Arthur Heeren. Hij verkoopt online officiële voetbalshirts van vooral buitenlandse clubs, aan huis geleverd in een mystery box. “2025 wordt het jaar van de grote doorbraak. Ik verkoop al veel in België, Nederland en Duitsland, nu wil ik ook de rest van de wereld veroveren”, zegt Arthur Heeren.

Arthur Heeren uit Antwerpen, voetbalfan van Beerschot, was in 2021 19 jaar en uitgekeken op zijn studies marketing aan de Karel de Grote Hogeschool. Zijn ouders stelden hem voor een ultimatum. “Ik wilde niet meer studeren en kreeg van mijn ouders een jaar de tijd om uit te zoeken hoe ik, zonder diploma, zou overleven. Omdat ik van voetbal hou, had ik eerder al een paar keer voetbalshirts online besteld. Verpakt en verstuurd in een mystery box, dus zonder dat ik op voorhand wist van welke club het shirt zou zijn. Omdat de kwaliteit van die shirts zo slecht was, de verpakking zo slordig en de prijs zo hoog, dacht ik dat ik dat zelf wel beter zou kunnen. Zo ben ik vanop mijn slaapkamer op de zolder van mijn ouderlijk huis begonnen.”

Van zolderkamer tot miljoenenbedrijf. Arthur Heeren begon met Mystershirt vanop de zolder van zijn ouderlijk huis. Intussen heeft hij in zijn magazijn 40.000 shirts in stock. Foto: RR

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan, zijn de legendarische woorden van Pipi Langkous. Arthur Heeren zat drie jaar geleden in eenzelfde vibe. “De eerste shirts heb ik via Instagram verkocht”, vertelt Arthur. “Toen al snel bleek dat mijn aanpak werkte, heb ik mijn eigen website gemaakt en mijn bedrijf Mystershirt opgericht. Die eerste jaren heb ik zo goed als alles zelf gedaan: verkoop, content, websitebeheer. Intussen werk ik met een vijftiental medewerkers. We zijn constant op zoek naar nieuwe, authentieke en dus officiële voetbalshirts om te koop aan te bieden. Bij de clubs zelf, bij producenten of bij de merken zoals Umbro, Kappa, Puma, Adidas en Nike zelf. We kopen aan wat we kunnen, maar het is geen gemakkelijke markt.”

Twee miljoen

“95 procent van de shirts die ik verkoop, zijn van buitenlandse clubs en van de recentste seizoenen”, vervolgt Arthur zijn verhaal. “Uit Europa, maar ook uit Groot-Brittannië, de VS, Zuid-Amerika, Azië, zelfs Oceanië. De shirts worden naar de klant verstuurd in een mooie, zwarte mystery box. Een verrassing dus, want de klant weet niet welk shirt hij bestelt. Bij de aankoop kan er wel worden aangeduid welke kleuren, competities, merken en clubs ze zeker niet willen ontvangen.”

“Ik werk met een 100 dagen geld-terug-garantie, mijn concurrenten in Nederland en Groot-Brittannië geven slechts veertien dagen, meestal amper zichtbaar vermeld. Klanten pikken dat niet meer”

Arthur Heeren

Mystershirt bestaat drie jaar en draait intussen een omzet van 2 miljoen euro. 2025 wordt het jaar van de grote expansie, belooft Arthur. “2024 was een zot jaar, 2025 mag nog veel zotter worden”, zegt hij. “Ik heb in december 2024 alleen al meer dan 10.000 bestellingen ontvangen, goed voor een omzet van 700.000 euro. Een absoluut record, ik heb in de maand december evenveel verdiend als in heel 2023.”

“Het gaat snel, want ik ben in 2022 begonnen met een omzet van 100.000 euro. 2024 heb ik afgesloten met 2 miljoen euro omzet. Het gros van mijn klanten komt uit België, Nederland en Duitsland, de rest voornamelijk uit Frankrijk, Spanje, Italië, Groot-Brittannië, Scandinavië en de VS.”

Arthurs magazijn met 40.000 shirts in stock dreigt te klein te worden. “Mijn mensen zijn constant op zoek naar nieuwe shirts, altijd van de beste kwaliteit en met labels. Maar daarvoor zijn we natuurlijk afhankelijk van de producten en de prijzen die clubs en leveranciers ons kunnen aanbieden. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar ik ben ervan overtuigd dat Mystershirt zich met onze service en doordachte marketing onderscheidt van al de rest.”

Beerschot

De concurrentie in de mysteryshirt-sector is groot, maar volgens Arthur ligt het geheim van zijn succes in zijn geld-terug-garantie. “Ik werk met een 100 dagen geld-terug-garantie, mijn concurrenten in Nederland en Groot-Brittannië geven slechts veertien dagen, meestal amper zichtbaar vermeld. Klanten pikken dat niet meer. En ik investeer enorm in e-advertising, vorig jaar voor ruim 300.000 euro.”

“Weet je wat ook zo leuk is? Ik kreeg op Instagram foto’s doorgestuurd van mensen die zich door de herkomst van hun Mystershirt hebben laten inspireren om een vakantie te boeken. Een shirt van eersteklasser Cagliari Calcio uit Sardinië in de bus? Dan gaan we daar op vakantie. Supertof”

Arthur Heeren

In juli tekende Arthur Heeren een droomcontract met voetbalclub Beerschot. “Ik ben sinds begin dit seizoen shirtsponsor van Beerschot, de naam van mijn bedrijf staat op de achterkant van de shirts. Een mijlpaal voor mijn bedrijf. Ik ben altijd Beerschot-supporter geweest, nu maak ik voor een stukje deel uit van de club. Tegelijk is het een grote stap voor mijn bedrijf, want via de shirtsponsoring zullen nog meer mensen in contact komen met Mystershirt.”

Mystershirt is sinds het begin van dit voetbalseizoen shirtsponsor van Beerschot. Foto: RR

2025 moet het jaar van de grote doorbraak worden. “Ik ben nu in Porto omdat ik bezig ben met de testfase van mijn eigen productiemerk. Ik wil onder de naam Nova zelf voetbalshirts produceren, uitgevoerd in hoogkwalitatieve, ecologische materialen. De eerste shirts worden nu uitgetest door een tweedeklasser van Portugal en een eersteklasser op Cyprus. Mijn droom is de grootste en authentiekste clubs, zoals Barcelona, Corinthians of Sevilla binnen te halen, en Beerschot natuurlijk. Weet je wat ook zo leuk is? Ik kreeg op Instagram foto’s doorgestuurd van mensen die zich door de herkomst van hun Mystershirt hebben laten inspireren om een vakantie te boeken. Een shirt van eersteklasser Cagliari Calcio uit Sardinië in de bus? Dan gaan we daar op vakantie. Supertof.”