Kathleen en Véronique Kathleen en Véronique willen het versnipperde aanbod van kinderkampjes samenbrengen op hun platform HappyGo. Foto: Katoo Peeters

Antwerpse moeders lanceren HappyGo: “We willen booking.com van kinderkampen worden”

Als moeders van jonge kinderen weten Véronique Smet (41) uit Berchem en Kathleen Van den Keybus (36) uit Schoten als geen ander hoe moeilijk de zoektocht naar een leuk vakantiekamp kan lopen. En dus lanceerden ze samen het platform HappyGo, dat het versnipperde aanbod aan kampjes wil samenbrengen en het plannen moet vergemakkelijken. “We willen het ouders veel gemakkelijker maken”, zeggen ze.

“De vakantieplanning rondkrijgen is elk jaar weer opnieuw een uitdaging”, zegt Véronique Smet. “Zeker als werkende ouder betekent dit dat je toch een aantal keer per jaar een tof kampje voor je kind moet zoeken. Maar die zoektocht is voor veel ouders stresserend. Zelf ben ik er een keer in geslaagd om twee kampjes op hetzelfde moment vast te leggen met als gevolg dat de week nadien leeg was en volledig in de soep draaide.”

Met die stress wil Smet komaf maken. In Kathleen Van den Keybus vond ze de ideale partner. “Net als veel ouders deel ik Véroniques frustraties”, vertelt ze. “Je zoekt altijd op dezelfde plekken waardoor je veel toffe kampjes misloopt. Bovendien is er het fomo-gegeven: je kind wil graag samen met z’n beste vriendjes op kamp, maar dan moet je er als ouder wel op tijd bij zijn. Zelf zit je intussen in vijf verschillende Whatsapp-groepen en ben je op den duur het overzicht volledig kwijt.”

Het was Véronique die met het idee kwam aanzetten om een platform op te richten dat de zoektocht naar vakantiekampen kinderspel moet maken. “Véronique en ik leerden elkaar kennen via het werk en werden al snel vriendinnen. Ik was helemaal mee met haar idee en run zelf een bureau dat digitale producten ontwerpt. De perfecte match dus”, zegt Kathleen.

Noden in kaart gebracht

De voorbije maanden werkten ze keihard aan de uitwerking van hun platform. Dat kreeg intussen de naam HappyGo. Véronique zei hiervoor haar directiefunctie bij een grootbank vaarwel en Kathleen zette haar jarenlange ervaring als user experience strategist in.

Om alle noden goed in kaart te brengen, ondervroegen ze driehonderd ouders met behulp van een enquête. “Daarnaast voerden we met tientallen ouders lange gesprekken”, vertelt Kathleen. “Zo kregen we een heel goed beeld van wat ouders precies nodig hebben.”

Op HappyGo kunnen ouders met behulp van verschillende filters op zoek gaan naar een geschikt sport-, muziek-, wetenschaps- of ander kamp in de buurt. Ook voor kinderen met een beperking wordt een breed aanbod gebundeld.

“Naar volgend jaar toe willen we er ook voor zorgen dat ouders reviews kunnen achterlaten zodat we de kampjes ook van kwaliteitslabels kunnen voorzien”

Kathleen en Véronique

Wie vervolgens toegang wil tot alle functionaliteiten van het platform, moet een Zomerpas of een Jaarpas aankopen. “We zitten volop in testfase en vanaf januari kan je vriendjes toevoegen, je gezinsprofiel uitbreiden met grootouders en babysits, je planning beheren, documenten beheren, gegevens zoals allergieën of het rijksregisternummer opslaan,… Naar volgend jaar toe willen we er ook voor zorgen dat ouders reviews kunnen achterlaten zodat we de kampjes ook van kwaliteitslabels kunnen voorzien”, zeggen de twee. “De prijs om volledige toegang te hebben tot ons platform houden we bewust laag. 19,95 euro voor een zomerpas, 24,95 euro voor een jaarpas.”

Foto: Katoo Peeters

Booking.com

Kamporganisatoren kunnen op hun beurt hun aanbod op het platform plaatsen. Vandaag centraliseert HappyGo het aanbod van vakantiekampen in Vlaanderen met meer dan 3.500 kampen van 300 kamporganisaties. “Dat is goed voor meer dan 175.000 kampplaatsen in 2025. 8.000 daarvan zijn rechtstreeks boekbaar via ons platform”, zegt Véronique. “Bedoeling is dat dit aantal sterk uitbreidt. Uiteindelijk willen we de Booking.com van de kinderkampen worden. Om die ambitie te kunnen waarmaken, moeten organisatoren enerzijds bereid zijn om met onze software te werken. Anderzijds is het belangrijk dat we strategische partnerships kunnen aangaan.”

Véronique en Kathleen zijn ambitieus. “We vonden een privé-investeerder die enorm in dit verhaal gelooft en een groot startkapitaal in HappyGo injecteerde. We willen met HappyGo de versnipperde markt samenbrengen en de planningstaken van ouders overnemen zodat ze relaxed een kampje kunnen plannen voor hun kind en indien ze dat willen, voor diens vriendjes. Het aantal kampplaatsen dat we aanbieden moet meegroeien met het aantal ouders dat zich registreert. Nog voor onze lancering schreven 8.000 ouders zich in op ons platform. Tegen eind 2026 mikken we op 32.000 actieve ouders.”