Afbeelding3 Liezl Vervloet in haar tijdelijke winkel in Parijs.

Antwerpse Liezl (23) opent pop-up designkledingwinkel in Parijs

ANTWERPEN - Nog maar 23 is ze, de Antwerpse Liezl Vervloet, en toch runt ze al bijna vijf jaar de succesvolle vintage webshop Pomchili. Sinds vorige week is haar tweedehands designkleding voor even terug te vinden in Parijs, waar ze een fysieke pop-upwinkel opende. “Er wordt zo veel nieuwe kleding geproduceerd dat na de gangbare trends in de vuilnisbak belandt. Ik wil dat tegengaan door vintage te verkopen die je kan blijven dragen”, klinkt het.

De tijdelijke winkel in Parijs heeft veel aantrek. “We zijn omringd door vintage shops en kleine straatjes. Er heerst een gezellige drukte”, meent Liezl Vervloet. Pomchili begon voor haar als hobby, maar groeide al snel uit tot een passie met meer dan 6.000 volgers op Instagram.

“Op mijn zeventiende trok ik voor een jaar naar Nieuw-Zeeland. Daar leerde ik een meisje kennen dat vintage sportkleding verkocht op Instagram”, vertelt Vervloet. “Een business runnen op de app was toen nog niet echt een ding. Het leek me leuk om dat zelf eens een kans te geven, maar dan met mijn eigen kledingstijl.”

Nadat ze haar diploma Vrije Grafiek behaalde aan de Antwerpse Academie, besloot ze een sprong in het diepe te wagen en fulltime in te zetten op het uitbouwen van Pomchili. “Vandaag vormt mijn eigen stijl nog steeds de rode draad doorheen de kledingselectie. Ik koop niets aan wat ik zelf niet mooi vind”, zegt Vervloet. “Mijn collectie is een explosie aan kleuren, texturen en patronen. Vooral door nineties en nillies geïnspireerd.”

Eindeloze combinaties

De Antwerpse onderneemster vindt het vooral belangrijk dat kleding een tweede, derde of zesde leven krijgt. “Er wordt zo veel nieuwe kleding geproduceerd dat na de gangbare trends in de vuilnisbak belandt. Ik wil dat tegengaan door vintage te verkopen die je kan blijven dragen”, oppert Vervloet. “Ik geloof er ook stellig in dat de kledij die ik aanbied niet uit de mode gaat. De combinaties zijn eindeloos.”

LEES OOK. Antwerpse modestart-ups binden strijd aan met fast fashion: “Een bedrijf als Shein zou niet mogen bestaan”

In de webshop kan je originele stuks van namen als Walter Van Beirendonck, Jean Paul Gaultier en Vivienne Westwood op de kop tikken.

Voldoening

Vervloet maakt er haar missie van om sceptici te ‘bekeren’. “Soms zijn mensen vies van tweedehandskledij. Vaak denken ze dat het gepaard gaat met schade aan de stukken of een muffe geur. Het geeft me enorm veel voldoening wanneer klanten schrikken van de kwaliteit en uiteindelijk meermaals terugkomen.”

Pomchili runnen doet ze volledig alleen, maar voor pop-ups bundelt ze de krachten met wat concullega’s. “Ik heb twee vriendinnen waarmee ik vaak samenwerk. Het is fijn om ons klantenbestand met elkaar te delen en het is voordeliger om de huur te splitsen”, klinkt het.

Er staan zelfs nog grotere plannen op til. “Samen met Heterodoxa Vintage organiseer ik in september een groots evenement in Hotel Le Berger in Brussel. We brengen daar achttien vintageshops van over de hele wereld samen. Elke winkel krijgt zijn eigen hotelkamer”, verklapt Vervloet. “Het zou mooi zijn om dat jaarlijks te kunnen herhalen. En als het kan, liefst nog in andere landen ook.”