Het is ondertussen crisis voor iedereen, dus ook voor winkels en ketens die eigenlijk heel goede zaken doen. De Kringwinkel is daar een voorbeeld van. “Elk jaar hebben we meer klanten en elk jaar draaien we meer omzet. Er is niets mis met ons businessmodel, maar de kosten die we tegenwoordig hebben, zijn niet in proportie met onze omzet. Dus moeten we snijden”, vertelt Vrints.
De Kringwinkel doet er alles aan om de stijgende energieprijzen, hogere huurprijzen en opeenvolgende loonindexeringen op te vangen zonder te moeten schrappen in personeel. “De verwarming staat al wekenlang een paar graden lager in al onze winkels. In december kregen alle medewerkers een bon om een dikke trui te kopen in de Kringwinkel. Dat was een compensatie voor hen omdat ze nu in een koudere omgeving werken.”
Maar die maatregelen blijken nu niet voldoende. “Daarom sluiten we alle winkels vanaf nu elke maandag. Dat is een tijdelijke maatregel die hopelijk niet te lang gaat duren. We zullen dat per kwartaal evalueren. We verlagen de arbeidscapaciteit met 20%, maar ontslagen vallen er niet. De medewerkers worden 20% op werkloosheid gezet zolang de sluitingsdag blijft. Mensen ontslagen was voor ons geen optie.”
550 werknemers
Toch wordt personeel er ook niet goedkoper op, integendeel. Bij de Kringwinkel werken in totaal 550 mensen. “We zijn een maatwerkbedrijf en werken voor het grootste deel met mensen met een afstand tot arbeidsmarkt. Maar ook die contracten zijn gevoelig aan een indexering. Alleen de lonen van de medewerkers die via het OCMW bij ons werken, worden niet geïndexeerd omdat zij afhangen van een leefloon.”
De sluitingsdag zorgt ervoor dat de verwarming van de Kringwinkel nu zaterdagavond uitgedraaid kan worden en pas dinsdag opnieuw moet opstarten. Dat moet voldoende besparen om deze moeilijke tijden door te geraken.
“We proberen voor de rest nog meer in te zetten op andere diensten die we nu al aanbieden zoals onze online verkoop en onze verhuurdienst voor activiteiten. Zo verhuren we bijvoorbeeld spullen als decoratie en meubels voor feesten. Die uitleendienst mag nog bekender worden bij het grote publiek.”
Hoe de liefhebber van de Kringwinkel kan helpen? “We kunnen alleen maar benadrukken dat het voor ons heel belangrijk is dat de klanten blijven kopen bij ons en spullen blijven binnenbrengen. Dat is nog altijd onze corebusiness”, aldus Louise.