ANTWERPEN – Voor 2019 zet het Havenbedrijf Antwerpen verder koers naar het bestendigen van een duurzame toekomst voor de haven. Het zet daarom volop in op structurele oplossingen voor uitdagingen zoals mobiliteit, energietransitie, digitalisatie en innovatie.
Jacques Vandermeiren, ceo van het Havenbedrijf: “Om duurzaam te kunnen blijven groeien, moeten we, samen met de hele havengemeenschap, onze schouders zetten onder de uitdagingen van vandaag. De haven van de toekomst moet voldoende capaciteit hebben én bereikbaar, duurzaam, slim en veilig zijn om op die manier aantrekkelijk te blijven voor investeerders.”
Modal shift voor een bereikbare haven
Met de start van de Oosterweelwerken voor de deur, zijn structurele oplossingen voor de mobiliteitsknoop in en rond Antwerpen dringender dan ooit. Voor het goederenvervoer wordt tegen 2030 een modal shift geambieerd met een beoogde daling van goederenverkeer via de weg van 55% naar 43%. Het spoorvervoer moet verdubbelen naar 15% en het aandeel van de binnenvaart zou van de reeds hoge 38% nog moeten stijgen naar 42%.
“Het Havenbedrijf is ook gestart met workshops rond nachtlogistiek om de bestaande infrastructuur buiten de spits meer te benutten. Het Actieplan Nachtlogistiek werd in oktober opgestart. Na een testfase in de eerste helft van 2019 moet dit tegen de zomer kunnen opgestart worden, samen met de start van de Oosterweelwerken”, aldus Vandermeiren.
Om ook bereikbaar te blijven voor de 60.000 werknemers in de haven werkt het Havenbedrijf aan tal van initiatieven om mensen aan te moedigen om de auto thuis te laten en gebruik te maken van een duurzaam alternatief. DeWaterbus vaart op de Schelde als alternatief vervoermiddel voor wie vanuit Hemiksem en Kruibeke naar Antwerpen wil. Begin 2019 wordt de oostelijke route naar het Albertkanaal in gebruik genomen. In de zomer gaat een eerste elektrische waterbus in gebruik, met de ambitie om na een halfjaar 100% elektrisch te varen op het Albertkanaal, wat een absolute primeur zou zijn.
Met 77.541 passagiers sinds de start in april 2018 is ook de Fietsbus een succes. Om nog meer pendelaars alternatieven aan te bieden, staan er voor 2019 ook een overkoepelend systeem van pendelbusvervoer en een collectief elektrisch fietssysteem in het havengebied op de planning.
35 miljoen euro voor transitieprojecten
Om de overgang te maken naar een circulaire en koolstofarme economie, investeert het Havenbedrijf de komende 3 jaar 35 miljoen euro in innovatieve projecten op het vlak van duurzaamheid. Vandermeiren: “Getuige hiervan is ook de uitgesproken ambitie om het Deurganckdok op korte termijn van walstroominstallaties voor zeeschepen te voorzien. Omwille van het bijzonder duurzaam potentieel dat waterstof heeft, bekijken we of de inplanting van een waterstofstation in de haven haalbaar is. De doelstelling is om met behulp van een hydroturbine alle zeesluizen in de haven op termijn energieneutraal te maken.”
Digitale transformatie
De haven van de toekomst is ook een slimme haven, met een hoofdrol voor innovatie en digitalisering. Het Havenbedrijf neemt dan ook een voortrekkersrol in digitale transformatie en streeft er naar om een open en innovatieve hub te zijn die nieuwe technologieën ingang laat vinden.
Jacques Vandermeiren: “Door het toenemend belang van data en efficiëntiewinsten die hieruit zullen voortvloeien, bouwt het Havenbedrijf de komende jaren verder op de gelegde fundamenten van dataplatform NxtPort. De versterkte participatie van het Havenbedrijf in Nxtport weerspiegelt dit vertrouwen. Wij geloven er heel sterk in dat digitalisering mee de weg baant naar slimme en (kosten)efficiënte logistiek, en ook op vlak van mobiliteit en het opvolgen van emissies een steeds belangrijkere rol gaat spelen.”
Nieuwe schepen aan het roer
“Terzelfdertijd verwelkomen we Annick De Ridder als havenschepen. Ik ben ervan overtuigd dat we een constructieve samenwerking tegemoet gaan”, besluit Jacques Vandermeiren.