In de haven in Antwerpen werd op meerdere plaatsen getest met remote sensing. Een team van experts bepaalde daarbij de uitstoot van zo’n 235.000 voorbijrijdende auto’s, bestelwagens en vrachtwagens. Wegeninspecteurs en politieagenten organiseerden ook handhavingscampagnes. Vrachtwagens waarbij uit de meetresultaten werd afgeleid dat de installatie om schadelijke uitstoot te beperken niet werkte, werden uit het verkeer gehaald en bijkomend gecontroleerd en waar nodig geverbaliseerd.
Defecten en fraude
Moderne voertuigen zijn uitgerust met een roetfilter en een SCR-katalysator. Met deze onderdelen wordt vermeden dat deze voertuigen respectievelijk te veel roetdeeltjes en stikstofoxiden uitstoten.
Door katalysatoren uit te schakelen of defecte roetfilters niet correct te herstellen, kunnen eigenaars veel geld besparen. Ze moeten geen AdBlue aanschaffen en hebben geen kosten aan het onderhoud van de katalysator of roetfilter. De volksgezondheid en het milieu zijn hiervan het slachtoffer.
Resultaten
Met remote sensing metingen konden politie en wegeninspectie in de haven van Antwerpen deze problematiek doelgerichter aanpakken.
Deze meetmethode leverde twee conclusies op:
– Het is veel efficiënter om voertuigen voor controle te selecteren na meting in reële rij-omstandigheden. Bij een controle zonder voorselectie werd maar bij ongeveer 2% van de voertuigen defecten of fraude vastgesteld. Dank zij remote sensing steeg dit naar 52%. Remote sensing verhoogt dus drastisch de efficiëntie van de handhaving.
– Meetopstellingen dichtbij het vertrekpunt van vrachtwagens leveren niet de beste resultaten op. Vrachtwagens rijden daar nog met een koude motor: de uitstoot ligt op dat moment lager dan de gemiddelde uitstoot van een opgewarmde motor van een vrachtwagen die op volle snelheid rijdt.
83% van de vrachtwagens loopt tegen de lamp
Een snelweg of een op- of afrit daarvan is de meest interessante locatie voor het uitvoeren van metingen. Bij eerder onderzoek met voorselectie via remote sensing op de E40 door de VMM liepen maar liefst 83% van de gecontroleerde vrachtwagens tegen de lamp.
Op basis van de metingen schatten de onderzoekers in dat een vrachtwagen die rondrijdt met een niet-werkende SCR-katalysator evenveel uitstoot als 15 vrachtwagens die in orde zijn. Bij roetfilterfraude kan dit oplopen tot ruim honderd keer zoveel.
“Dit even innovatieve als ambitieuze project maakt dat we een goed beeld hebben gekregen van de impact van wegverkeer op de luchtkwaliteit in onze haven. Dankzij het efficiënte systeem van remote sensing constateerden we dat het slechts om een heel kleine groep bestuurders gaat die de regels met de voeten treedt en daarmee verantwoordelijk is voor een groot deel van de uitstoot”, zegt Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges. “De overgrote meerderheid van transportbedrijven leveren grote inspanningen om alles duurzaam te vervoeren, waarvoor hulde. Wie bewust regels overtreedt, moet en zal hierop worden aangesproken.”