Het bestaande netwerk in het havengebied krijgt een grondige update. Zo kwamen er zeven gloednieuwe radartorens bij, wat het totaal op 22 brengt. De bestaande radartorens worden technologisch vernieuwd. Daarnaast hangen nu in totaal 460 camera’s verspreid in de haven.
Al die toestellen zijn rechtstreeks verbonden met het ‘Antwerp Coördination Center’, de controletoren tussen de Berendrechtsluis en de Zandvlietsluis in het noorden van de haven. Daar komt alle informatie binnen bij onder meer de Vessel Traffic Services (VTS), een dienst die alle scheepvaartverkeer begeleidt. De luchtverkeersleiders op het water, zeg maar. Port of Antwerp-Bruges startte de scheepvaartbegeleiding drie jaar geleden op omdat het steeds drukker wordt in de haven: jaarlijks verwelkomt Antwerpen zo’n 15.000 zeeschepen en gebeuren er zo’n 300.000 scheepsbewegingen.
Met de uitbreiding van het radar- en cameranetwerk is elke vierkante meter van het uitgestrekte Antwerpse havengebied nu gedekt. “We zaten nog met een aantal blinde vlekken”, zegt projectleider Rodrigue Bijlsma. “Toen bijvoorbeeld twee jaar geleden een sleepboot zonk in het Hansadok, hadden we daar geen goed zicht op. Met de bijkomende radars en camera’s is dat opgelost.”
Inzoomen op de kathedraal
Bijlsma zit in het VTS-team dat het scheepvaartverkeer aanstuurt. De nieuw geïnstalleerde camera’s filmen in hoge resolutie, zegt hij. “We kunnen bijvoorbeeld sterk inzoomen: met de camera in de buurt van het Havenhuis kunnen we op de klok van de kathedraal zien hoe laat het is.”
De haven heeft dan ook geïnvesteerd in het beste van het beste, zegt chief digital and innovation officer Erwin Verstraelen. “Zowel voor de radar- als de cameratechnologie hebben we de lat hoog gelegd. Niet alleen de toestellen zelf, maar ook de software die erachter zit. Zo kunnen we de data op zo veel mogelijk manieren inzetten.”
Een van die manieren is het voeden van de ‘digital twin’, de digitale kopie van de haven die elke seconde een scan maakt van het gebied en waarmee de autoriteiten elke beweging realtime kunnen opvolgen. “We kunnen bijvoorbeeld in de gaten houden wat de bezetting is van alle ligplaatsen, en artificiële intelligentie gebruiken om die plaatsen zo efficiënt mogelijk te benutten”, zegt Verstraelen. “Of vaarroutes van schepen gaan voorspellen en zo in de toekomst kijken.”
Wereldprimeur
Port of Antwerp-Bruges investeert 5,5 miljoen euro in het hoogtechnologische net. Volgens voorzitter en Antwerps havenschepen Annick De Ridder gaat het om een wereldprimeur in de havenwereld. “In combinatie met ons autonome dronenetwerk, dat we amper drie maanden geleden voorgesteld hebben, is er geen enkele haven die zo realtime alles in kaart kan brengen.”
Al die ogen op de Antwerpse haven: dat moet mogelijkheden bieden om drugssmokkelaars te betrappen. Maar volgens De Ridder is het radar- en cameranetwerk géén tool in de strijd tegen drugs. “Onze focus ligt op dienstverlening naar bedrijven en het zo veilig en efficiënt mogelijk laten verlopen van alle verkeer in de haven. Dat gezegd zijnde: als onze scheepvaartbegeleiders iets verdachts opmerken op de beelden, zijn ze natuurlijk verplicht om dit te melden aan de bevoegde diensten.”