ANTWERPEN – WECANDANCE is komend weekend op het strand van Zeebrugge het walhalla voor muziek, fashion & food. Dat gebeurt met een Antwerpse touch, want de familie Kegels, met Jan Kegels van Jean sur Mer en Charlotte Kegels van Very Important Animals, is dit jaar een duurzame partner van WECANDANCE, zowel op food- als fashionvlak.
“Sinds het ontstaan van het festival zetten we in op een duurzame aanpak op het vlak van afval, recyclage én kwaliteitsvolle lokale foodpartners”, vertelt festivalorganisator Bart Roman.
Jean sur Mer serveert dit jaar een Crispy Fish Pita, een Crispy Veggie Pita en kibbeling op het beach festival. De foodtruckpionier staat voor duurzame vis. “We verkopen vanuit onze truck enkel MSC-gecertificeerde kibbeling, die produceren we zelf. Mensen zijn zich meer en meer bewust over wat ze eten en kiezen vaker voor lokale producten, ook op festivals”, vertellen Jan Kegels en Peter Vlyminck van Jean sur Mer. “Wij ontwikkelden een duurzame, recycleerbare verpakking van Green PE voor onze kibbeling. Zo willen we helpen om de Noordzee en onze oceanen gezond te houden.”
Antwerps fashion label doneert
Op het festivalterrein kan je ook terecht bij het Antwerps fashion label Very Important Animals, dat T-shirts en sweaters met dierenprints verkoopt. Bij elke verkoop doneert Very Important Animals geld aan National Park Rescue, een organisatie die dieren in het wild redt met kleine budgetten en hands-on acties. Er is keuze tussen een shirt of sweater met een leeuw, giraf, olifant of neushoorn in verschillende kleuren.
Charlotte Kegels van Very Important Animals: “We willen awareness creëren voor alle bedreigde diersoorten. Veel dieren hebben niet alleen te lijden onder stroperij, ook door ontbossing en overbevissing slinken diersoorten. Deze dieren verdienen onze aandacht. Tot nu toe heeft Very Important Animals via de organisatie al 8.000 dieren helpen redden.”