SCHELLE/PUURS-SINT-AMANDS – De afvoer en verwerking van lege, ongereinigde chemische verpakkingen is een complex gegeven. Er is dringend nood aan vereenvoudiging, blijkt uit de resultaten van het project Polluted Packaging Logistics. Ook Antwerpse bedrijven hebben meegewerkt aan het project van het VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector.
De logistiek van verpakkingen die met chemicaliën vervuild zijn, blijkt voor veel bedrijven een tijdrovende en kostelijke bezigheid. Om ervoor te zorgen dat bedrijven door het bos de bomen zouden kunnen zien, heeft VIL een beslissingsboom opgesteld, die schematisch weergeeft wat er gedaan dient te worden met welke soort lege verpakking.
“Het project heeft duidelijk aangetoond dat de problematiek complex is, enerzijds door de vele verpakkingstypes, die afhankelijk van de verontreiniging wel of niet naar hergebruik of recyclage kunnen, maar vooral ook door de wettelijke vervoersaspecten, zoals ADR-wetgeving, labeling, ladingzekering, afvalstatus of niet, enzovoort”, aldus Marc Hofman, Manager Waste & Wastewater bij deelnemend bedrijf Agfa Materials.
Consolidatiehub onmogelijk
In vergelijking met de grote bulkstromen waarmee de meeste chemiebedrijven te maken hebben, gaat het om vrij lage volumes met een sterke geografische versnippering. Het opzetten van een consolidatiehub, bijvoorbeeld in de haven van Antwerpen, bleek hierdoor economisch niet haalbaar. Ook een multimodale oplossing bleek niet interessant door de lage gewichtsdensiteit van de lege verpakkingen.
Probleem aanpakken aan de bron
De producenten en leveranciers van verpakkingen kunnen de problemen mogelijk deels oplossen aan het begin van de keten. “Bij het aankopen van verpakkingen is er nog te weinig aandacht voor de totale keten. De dure verwerking aan het einde van de rit kan het gevolg zijn van goedkoop inkopen. De koudwatervrees voor het hergebruik van verpakkingen moet daarom dringend aangepakt worden. Hier kan ook de overheid een rol in spelen, door in overleg met de sector, na te denken over hoe het beter en efficiënter kan”, aldus VIL-projectleider Ludo Sys.
De resultaten van dit VIL-project staan op de agenda van een technische werkgroep voor de uitwerking van oplossingen met betrekking tot afvaltransport. Die komt er op voorstel van FEAD, de Europese vereniging van nationale afvalfederaties.
3M, Agfa Materials, Basf, Bebat, Christeyns, Indaver, Janus Vaten, Renewi, Suez, Trafuco, TWZ Group, Vanheede Environmental Logistics en VLS Group Belgiumn aan het project deel.