Antwerpse bedrijven moeten aan reputatie werken

suikersuikerAntwerpse bedrijven zijn totaal afwezig in de top-35 van RepTrak Belgium. Die meet de reputatie die ondernemingen hebben in hun sociale omgeving. De Tiense Suikerraffinaderij staat dit jaar voor het eerst bovenaan en verdringt daarmee Colruyt. Het Kempense Janssen Pharmaceutica haalt de negende plaats en kan alvast voor de provincie Antwerpen enige troost bieden.

De reputatie van een bedrijf speelt ongetwijfeld een belangrijke rol in zijn verdere ontwikkeling. Het Amerikaanse Reputation Institute meet al vele jaren het traject dat ondernemingen in dit opzicht afleggen. Het communicatiebedrijf Akkanto is daarbij de exclusieve Belgische partner en meet vooral de factoren “waardering”, “gevoel”, “vertrouwen” en “bewondering” bij de consumenten.

Die vaststelling dat Colruyt enkele tijd terug in een mediastorm terecht kwam toen bekend geraakte dat het bedrijf er Luxemburgse constructies op nahield heeft de distributeur uit Halle ditmaal zijn eerste plaats gekost. Colruyt diende 3 punten te laten liggen in de reputatierangschikking en zakte weg naar plaats twee, onder de nieuwe leider Tiense Suikeraffinaderij. Dit neemt niet weg dat ook Tiense 0,1 punt diende in te leveren.

Heel opmerkelijk: in de hele top-35 is geen enkel echt Antwerps bedrijf terug te vinden. Antwerpenaars kunnen zich troosten bij die vaststelling dat Janssen Pharmaceutica (Beerse) 9de eindigde. Maar allicht moeten meer inspanningen gedaan worden om typisch Antwerpse bedrijven een hogere ranking te bezorgen?

Walter Gelens van Akkanto merkt daarbij aan dat reputatiemanagement vandaag zeker niet waargemaakt wordt door de zogenaamde sociale media. Die stijgen wel in belang maar ze worden vandaag slechts voor 7% ingeschat.

De top-tien van Akkanto:

1. Tiense
2. Colruyt
3. Neuhaus
4. Spadel
5. Lotus
6. Brussels Airlines
7. Duvel Moortgat
8. D’Ieteren
9. Janssen Pharmaceutica
10. Alpro