ANTWERPEN – 25 Antwerpse werknemers van Mourik, gaande van industrieel reinigers en asbestverwijderaars tot projectleiders, werden benoemd tot WhatsApp-ambassadeurs. Op die manier wil de aannemer de meer dan 60 vacatures in België en Nederland trachten in te vullen. Deze laagdrempelige procedure is nog nooit eerder ingezet in de zoektocht naar personeel.
In totaal heeft Mourik in België en Nederland samen meer dan 60 vacatures. Van Mourik kregen een heel aantal medewerkers een smartphone waarop geïnteresseerde werkzoekenden hen rechtstreeks kunnen contacteren met vragen om uitleg. “Iedereen in de sector weet dat degelijk technisch personeel moeilijk te vinden is. We zijn overtuigd dat we met deze innovatieve en unieke manier van rekruteren meer succes zullen hebben dan via de klassieke aanwervingskanalen”, zegt Ronny Bertels, algemeen directeur – bestuurder van Mourik België.
Via diverse sociale mediakanalen en via zijn eigen website start Mourik een aanwervingscampagne voor diverse functies. Bij elke vacature staat telkens het WhatsApp-nummer van een werknemer die de functie in kwestie al geruime tijd uitvoert. Iemand die belangstelling heeft, hoeft enkel een WhatsApp-bericht te sturen en krijgt zo snel mogelijk feedback van zijn potentieel latere collega. “Op die manier kan men onze collega’s het hemd van het lijf vragen over de vacature en het bedrijf. Deze manier lijkt ons succesvoller en eerlijker dan de geijkte personeelsadvertenties die eenrichtingsverkeer zijn”, aldus Ronny Bertels.
Ook in Nederland gaat Mourik vanaf deze week op dezelfde manier te werk. “In totaal hebben we in Nederland en België 71 collega’s geselecteerd die het gezicht worden van onze campagne ‘Wie zegt mij dat ik beter af ben bij Mourik’. Elk gezicht wordt ingezet om de belangrijkste vacatures bij Mourik in te vullen en zal dus direct contact hebben met kandidaten”, stelt Kees Jan Mourik, gedelegeerd bestuurder van Joh. Mourik & C° Holding, het Nederlandse moederbedrijf van Mourik.