Keith Hioco en Rob Harmsen van Eat Dust Keith Hioco en Rob Harmsen van Eat Dust. Foto: Jan Van der Perre

Antwerps jeansmerk Eat Dust opent winkel in Parijs

ANTWERPEN - Het jeansmerk heeft sinds dit weekend zijn eigen winkel in Parijs. Oprichters Keith Hioco en Rob Harmsen strijken neer in de opkomende wijk Saint-Martin, waar ze de modieuze inwoners van de Lichtstad kennis laten maken met hun eigen brand. “Realistisch gezien hadden we misschien nog een jaartje moeten wachten, maar we zijn nogal doeners, en alles voelt goed. Dus waarom zouden we twijfelen?”

“Het nieuwe hoofdstuk begon half oktober 2022. Onze agent vroeg of we eens wilden komen kijken naar twee pandjes in Parijs. Rob en ik hadden er meteen een goed gevoel bij en sprongen op de tgv richting de Franse hoofdstad. Het pand in de Rue Yves Toudic beviel ons zodanig, dat we twee dagen later tekenden. Let’s do it, dachten we”, vertelt Keith Hioco.

Een besluit waarmee het duo achter Eat Dust zijn avontuurlijk kantje nog maar eens onderstreept. “We zijn doeners. Als het goed voelt, dan springen we in het avontuur. Maar eerlijk is eerlijk: na Covid was een winkel in Parijs niet meteen iets waar we actief mee bezig waren.”

 

Eat Dust in Parijs
De winkel in Parijs lokte bij de opening veel volk.

“Realistisch gezien hadden we misschien nog even moeten wachten. Maar ook dat is vaak niet optimaal. Nu is het een hoop extra werk voor iedereen van ons kleine team. Maar we steken allemaal een tandje bij. Iedereen is geëngageerd om ervoor te zorgen dat de zaken zullen draaien.”

“De ligging van het pand is alvast fenomenaal, een once-in-a-lifetime-kans”, aldus Hioco. “De shop situeert zich in een opkomende wijk met winkels van merken als A.P.C. en Walk in Paris in de buurt. En naast ons pronkt Du Pain et des Idées, een immens populaire bakkerij. Daar konden we echt geen nee tegen zeggen.”

Eat Dust in Nationalestraat
Eat Dust in Nationalestraat.

Geen exacte kopie

In tweeënhalve maand tijd bokste het team achter Eat Dust de nieuwe winkel in elkaar. “Er is slechts één groot verschil met onze winkel in de Volkstraat: er is geen koffiebar. Qua aanbod, sfeer en inrichting leunt het er wel erg dicht tegen aan. Er zijn natuurlijk platen, boeken, ceramiek en kleren. Maar in Frankrijk verkopen we bijvoorbeeld T-shirts, skateboards en handdoeken met typische Parijse graphics. Het is dus geen exacte kopie.”

De komst van de Antwerpse brand lijkt de Parijzenaar alvast te intrigeren. “Tijdens de opening zaterdagavond kregen we een driehonderdtal mensen over de vloer. In Frankrijk zijn we uiteraard nog niet zo bekend, maar toen we onze winkel in de Volkstraat openden, wist 85% van de klanten ook haast niets over ons. We gaan ervoor zorgen dat de zaken hier goed draaien en de Fransen de Eat Dust-lifestyle leren kennen”, zegt Hioco.

“Of we al bezig zijn met een derde winkel? Laat ons eerst maar op adem komen en focussen op Parijs. Daarna zien we wel weer verder.”