De CES-beurs Foto: RR

Antwerps en Mechels bedrijf aanwezig op belangrijkste technologiebeurs ter wereld: “De mindset is hier totáál anders”

Het Antwerpse Moonbird en het Mechelse Spectricity zijn twee van de duizenden bedrijven die op de CES-beurs in Las Vegas de nieuwste technologische gadgets demonstreren. “CES is het belangrijkste evenement om de Amerikaanse markt te veroveren.”

In Las Vegas vindt deze week de Consumer Electronics Show (CES) plaats, een gigantische beurs waarop bedrijven uitpakken met de laatste snufjes. Meer dan vierduizend bedrijven baten er een standje uit, van jonge start-ups tot techgiganten als Amazon en Samsung. Allemaal proberen ze het meest futuristische nieuwe product voor te stellen. Zo toont Nvidia voor het eerst zijn nieuwste superchip en demonstreert Google wat artificiële intelligentie kan doen met jouw televisie. Andere uitvindingen zijn wat luchtiger, denk aan een stofzuigrobot die je sokken opraapt of een masker dat je ogen masseert.

Een drone die twee mensen kan vervoeren. Foto: AFP

Vlaamse bedrijven zijn er dit jaar amper. Uit onze provincie zijn dat er welgeteld twee. Enerzijds is er het Antwerpse Moonbird, dat een toestel ontwikkelde dat je helpt ademen en zo stress te verlagen. Daarnaast is er Spectricity uit Mechelen, een technologiebedrijf dat beeldsensoren ontwikkelt om kleuren van smartphonecamera’s meer waarheidsgetrouw te maken.

Moonbird heeft voor het tweede jaar een standje op CES. We mogen medeoprichter Michael Broes al om 6 uur plaatselijke tijd bellen. “We zijn zaterdagavond aangekomen en ik heb de jetlag nog niet verwerkt. Het zijn al drukke dagen geweest. Maandag was er het persevenement. Dat hebben we vorig jaar niet gedaan, daar hadden we achteraf spijt van.”

Zakken vol gadgets

Deze keer kon Michael contact leggen met journalisten van Amerikaanse technologiewebsites. Belangrijk, want Moonbird wil de Amerikaanse markt veroveren. “We hadden al snel door dat we naar de VS moesten als we snel wilden groeien”, zegt Broes. “Hier zijn ze veel sneller met de adoptie van nieuwe producten en technologieën.”

Stefanie en Michael Broes van Moonbird op CES vorig jaar. Foto: RR

Dat merkt Broes aan de verschillende reacties op Europese tegenover Amerikaanse beurzen. “Op een technologiebeurs in Duitsland zeggen bezoekers dat ze het product interessant vinden en het thuis zeker nog eens op de website zullen bekijken. Hier is de mindset totáál anders: “geef er maar ineens twee”, zeggen ze. “CES-bezoekers willen met zakken vol gadgets naar huis.”

“We hadden al snel door dat we naar de VS moesten als we snel wilden groeien. Hier zijn ze veel sneller met de adoptie van nieuwe producten en technologieën”

Michael Broes

De Moonbird is nu een jaar te koop in de Verenigde Staten, en het gaat snel. “We verkopen er maandelijks een paar honderd en groeien elke maand met zo’n 10 procent” zegt Broes. “Momenteel is de Amerikaanse markt al goed voor 25 procent van onze omzet, aan het einde van dit jaar moet dat meer dan de helft zijn.”

Michael Broes van Moonbird op CES. Foto: RR

Moonbird stelt op de beurs zijn nieuwe ‘Moonbuddy’ voor: een opvolger van de Moonbird die bedoeld is voor kinderen. “Die is sinds december in Europa te koop, maar nog niet verkrijgbaar in Amerika. CES is een goede kans om de Moonbuddy ook hier te introduceren.”

Hard werk

Moonbird staat met zijn standje in een conferentiezaal in casino en hotel The Venetian, het epicentrum van de beurs. “Over verschillende zalen en hotels zijn hier voetbalvelden en voetbalvelden aan standjes”, zegt Broes. “Maar ik denk niet dat we andere zalen gaan kunnen bezoeken, het is hard werken.”

Het standje van Moonbird op CES dit jaar. Foto: RR

Aan het Moonbird-standje staan de hele dag door tien à vijftien mensen. “Constant dezelfde uitleg doen, dat lukt op dag één en twee nog. Maar op de derde dag wordt het echt heel zwaar. Vorig jaar stonden we hier met twee, mijn zus Stefanie en ik. Dat doen we nooit meer, zeiden we achteraf. Dit jaar gingen we oorspronkelijk met drie, maar Stefanie is hoogzwanger en kon niet mee. Dus we staan hier opnieuw maar met twee. We gaan erop letten om genoeg te slapen, wat te sporten, en gezond te eten. Dat laatste is hier niet evident.”

Vlaanderen draagt innovatie hoog in het vaandel, toch is het aantal Vlaamse bedrijven op de belangrijkste technologiebeurs ter wereld op één hand te tellen. “Belgische technologiebedrijven zitten vaak in de wereld van bijvoorbeeld bedrijfssoftware of biotech, niet in de ‘consumer electronics’ zoals wij”, verklaart Broes die tegenstelling. “Het is een uitdagende markt waar weinigen in België zich aan wagen en waar investeerders ook minder naar omkijken.”

Hotelsuite

Spectricity is al voor de derde keer op de beurs. “Sinds corona zijn we er elk jaar bij”, zegt Michael Jacobs. “Onze belangrijkste markten zijn China en de VS, en voor Amerika is CES het belangrijkste evenement.”

Henrik Andersen en Michael Jacobs van Spectricity in hun hotelsuite. Foto: RR

Het Mechels bedrijf, dat ook een kantoor in China heeft, baat geen standje uit maar huurt een hotelsuite vlak naast een conferentiezaal. “Onze klanten zijn geen consumenten. In de eerste plaats gaat het om smartphonefabrikanten. En onze belangrijkste klanten zijn allemaal minstens een dag hier. In de suite kunnen we hen ontmoeten en wat discreter met elkaar spreken.”

“Onze camera’s zien de melanine en bloedvolumes in je huid: dat is nuttig voor huidanalyses of cosmetische voorstellen. Er zijn ook medische toepassingen, zoals de opvolging van wondherstel”

Michael Jacobs

Spectricity produceert ‘spectrale camera’s, die meer kleuren kunnen zien dan een standaard smartphonecamera. “Zo worden de kleuren op foto’s waarheidsgetrouwer. Maar het gaat verder dan alleen kleur”, zegt Jacobs. “Onze camera’s zien de melanine en bloedvolumes in je huid: dat is nuttig voor huidanalyses of cosmetische voorstellen. Er zijn ook medische toepassingen, zoals de opvolging van wondherstel.”

Op de hotelkamer heeft het bedrijf een tafel opgezet om de mogelijkheden van hun camera’s te demonstreren. “Dat is nog een reden dat we een suite verkiezen: die demo’s vragen nogal wat plaats, dus het is niet zo evident om dit op een standje te tonen.”

De demonstratie van Spectricity. Foto: RR