ijgc_doordeogenvan_pers

Antwerps diamantbedrijf IGJC innoveert tijdens coronacrisis

Antwerpen en diamant zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De coronacrisis bleek voor diamantbedrijf IGJC hét moment om in een innovatietraject te stappen. In de reeks van stad Antwerpen ‘Door de ogen van Antwerpse ondernemers’ vertellen An Jonckers en Elkan Wijnberg hun verhaal.

IJGC biedt met hun edelsteencertificaten een vernieuwende aanpak aan de edelsteenhandel. De coronacrisis bleek het ideale moment om hun communicatie scherp te stellen en daarom stapten ze in een innovatietraject met KAN DESIGN, vertellen An Jonckers en Elkan Wijnberg.

An Jonckers: “IJGC certificeert edelstenen, maar hierbij stapten we af van een serviceprijs gebaseerd op karaatgewicht, zoals gangbaar is in onze sector. Wij baseren onze prijs op de inspanning die nodig is om een edelsteen te identificeren. Die aanpak kan je gerust disruptief noemen. Tegelijk willen we zoveel mogelijk digitaliseren en automatiseren -zowel voor de klant als voor onze eigen interne processen- en daarvoor deden we heel wat investeringen. Helaas kregen we de omvang van onze dienst en ons product niet scherp geformuleerd, daar hadden we hulp bij nodig.”

In juni 2020 hoorden ze voor het eerst over de innovatietrajecten van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. “Ondertussen was de coronacrisis in volle gang en dat bood ons de mogelijkheid om voldoende tijd te nemen en na te denken. Uiteindelijk werden we gematcht met KAN DESIGN. En meteen merkten we een enorme luisterbereidheid en betrokkenheid.”

Samen met KAN werd een communicatiestrategie uitgewerkt, die ze in de komende periode willen uitrollen. “Van het hele traject hebben we heel veel opgestoken. Persoonlijk had ik het niet altijd gemakkelijk tijdens de coronacrisis, gelukkig heb ik met Elkan een ervaren ondernemer achter mij die me heeft geholpen om veerkrachtig te blijven. Nu zijn we met IJGC helemaal klaar om er in te vliegen”, besluit An Jonckers.