ANTWERPEN – Het digitale thuishulpplatform Helpper.be zit in een volledig nieuw kleedje. De website werd niet enkel geoptimaliseerd, op basis van de feedback van de intussen haast 6.000 gebruikers, de registratieprocedure is voortaan ook een heel pak eenvoudiger en bovendien ook gratis.
Bijna 8 op 10 Belgen vinden het lastig om aan te kloppen bij externe organisaties of platformen die hulp aanbieden, zo blijkt uit een bevraging die iVox uitvoerde bij 1.000 respondenten in Vlaanderen en Brussel. Het gaat dan zowel over zeer laagdrempelige hulp bij huis- tuin- en keukenklussen als over gespecialiseerde (para)medische hulp. Ruim de helft van de ondervraagden geeft bovendien ook aan dat ze het zelfs vervelend vonden om hulp te vragen aan vrienden of familie, omdat ze hen niet tot last willen zijn.
Het digitale platform Helpper, dat in 2017 werd opgericht door François Gerard, probeert op een heel laagdrempelige wijze in te spelen op de nood aan allerlei vormen van niet-medische hulp en ondersteuning. Gaande van allerlei kleine klusjes en dagdagelijkse taken in huis over boodschappen tot vervoer. Het Antwerpse platform is ondertussen in heel Vlaanderen en Brussel actief.
Digitale kaart
Dankzij de vereenvoudigde én gratis registratieprocedure kunnen helppies voortaan in enkele minuten tijd een profiel aanmaken. Nadat ze aangevinkt hebben voor welke taken ze precies hulp zoeken, kunnen ze aan de slag met een nieuwe digitale kaart. Die geeft hen in één oogopslag een opsomming van alle mensen uit hun buurt die hen bij een specifieke taak kunnen ondersteunen.
De helppers krijgen op hun beurt een helder overzicht van alle mensen in de omgeving met specifieke hulpvragen die aansluiten bij hun profiel. Via het Helpper-platform kunnen beide groepen dan in enkele muisklikken in contact komen met elkaar en een gesprek aangaan.
Het nieuwe platform zet sterk in op gebruiksvriendelijkheid, en dat is dus geen overbodige luxe. De snel toenemende vergrijzing zal de uitdagingen op vlak van laagdrempelige thuishulp immers alleen maar groter maken. “Aanvullende deelinitiatieven als Helpper zullen post-corona enkel nog relevanter worden,” stelt oprichter François Gerard. “Op basis van de allernieuwste technologie biedt ons platform een creatieve en mensgerichte oplossing, die de overheid bovendien geen eurocent extra kost.”