“We zijn verheugd om samen te werken met NFIR en onze klanten een complete waaier van cyberbeveiligingsdiensten aan te bieden”, zegt Wouter Avondstondt, medeoprichter en VP van oplossingen bij Toreon. “Deze samenwerking levert dubbel voordeel op. Ten eerste kunnen we door samen te werken met de ervaren incidentresponsteams van NFIR onze klanten helpen snel en effectief te reageren op cyberaanvallen, de schade te beperken en hen zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen. Ten tweede kunnen we de DPO’s (Data Protection Officers, red.) die we trainen en begeleiden nu ook helpen met de forensische onderzoeken die ze nodig hebben in het geval van een datalek.”
Toreon levert cyberbeveiligingsexpertise aan bedrijven en organisaties in België. Het zusterbedrijf Data Protection Institute (DPI) heeft een lange traditie in het opleiden en begeleiden van Data Protection Officers (DPO’s) en heeft onlangs het eerste opleidingsprogramma voor Chief Information Security Officer (CISO) in de Benelux gelanceerd.
“Het was duidelijk dat er nood was aan meer ondersteuning voor onze klanten”, verduidelijkt Avondstondt. “Uit een IBM-studie blijkt dat in Amerika ongeveer 1 op 2 bedrijven een Response Plan hebben bij het geval van een incident. Voor Belgische, kleinere bedrijven is dat vermoedelijk maar voor een fractie goed voorbereid.”
Cybercriminaliteit verminderen
Meestal zijn er wat typische technische maatregelen, maar een securityproces is vaak niet gedefinieerd, weet Avondstondt. “Het is nochtans voor zo’n 3000 bedrijven belangrijk om binnenkort te voldoen aan de NIS-2-wetgeving, wat staat voor Network and Information Systems. Dat is een Europese richtlijn betreffende de beveiliging van de netwerk- en informatiesystemen.”
“Ons doel bij Toreon is om bedrijfsgerichte cyberconsultancydiensten te leveren die zijn afgestemd op de behoeften van onze klanten. We helpen onze klanten om hun blootstelling aan cybercriminaliteit te verminderen, maar er kunnen nog steeds dingen misgaan”, voegt Alex Driesen, CEO van Toreon, hieraan toe. “Door samen te werken met NFIR zullen we kunnen inspelen op deze behoeften van onze klanten met een even professionele service als ze gewend zijn van Toreon.”
“We zijn verheugd om samen te werken met Toreon en onze expertise op het gebied van incident response naar klanten in België te brengen. We merken dat bij incidenten, klanten gewoon helemaal niet weten hoe te beginnen. Ze zijn niet voorbereid. Ze hebben nooit het alarm getest en een ‘brandoefening’ gedaan”, licht Arwi van der Sluijs, CEO van NFIR toe.
“We onderstrepen het belang van een ‘readiness plan’, dat ook in onze pakketten zit verwerkt. Dus niet alleen krijg je een team dat binnen de kortste keren klaar staat om het probleem te verhelpen, we hebben er dan ook voor gezorgd dat alles aanwezig is om dit zo snel en efficiënt mogelijk af te handelen. Dat maakt een groot verschil in schade en kosten.”
“Ons team van meer dan 60 experts reageert op crisissituaties in middelgrote tot grote bedrijven en bij de overheid in Nederland. We zijn klaar en in staat om de klanten van Toreon te voorzien van dezelfde hoogwaardige diensten die zij nodig hebben om hun bedrijven te beschermen”, aldus Arwi van der Sluijs.