Sparki: pers Foto: Sparki

Antwerps bedrijf wil nog dit jaar 200 “ultrasnelle laadstations” openen in België

ANTWERPEN - Het Antwerpse bedrijf Sparki heeft dinsdag in Deinze zijn eerste "ultrasnelle laadstation" voor elektrische wagens geopend. Nog dit jaar wil het bedrijf tweehonderd dergelijke stations hebben in België, waar automobilisten "tot 100 kilometer kunnen bijladen in amper 5 minuten". Tegen 2025 willen ze zeshonderd laadstations installeren.

Sparki wil naar eigen zeggen in minder dan drie jaar tijd “het grootste en snelste netwerk van ultrasnelle laadstations in België bouwen”. Daarmee willen ze inspelen op de toenemende aantal elektrische wagens in België, en vooral de toenemende vraag naar dergelijke snelladers. “Het is een gekend probleem voor mensen met een elektrische wagen. Onderweg laden duurt meestal te lang. Bij veel laadstations sta je vaak toch een uur of twee te wachten. Maar het aantal elektrische wagens neemt jaar na jaar toe. De infrastructuur moet dus volgen”, zegt Sparki-perscontact Wim Destrijker.

Snelladen begint bij een vermogen vanaf 50 kilowatt, maar het bedrijf belooft minstens zes keer meer vermogen. “Vanaf 15 à 20 minuten kan tot 80 procent van de batterij van een elektrische wagen worden opgeladen, afhankelijk van de laadcapaciteit van de wagen”, stelt het bedrijf. “De laadstations van SPARKI zijn zo krachtig dat je tot 100 kilometer kan bijladen in amper 5 minuten. Dat is goed om pakweg de afstand van Brussel naar Kortrijk te overbruggen”, aldus Sparki-CEO Laurent De Meester.

Drukke locaties 

Voor nieuwe stations mikt het bedrijf op drukke locaties, zoals invalswegen naar steden, populaire tankstations en parkeerplaatsen van winkelketens in België. “Daarvoor werken wij samen met locatiepartners. Zelf nemen we contact op met grote spelers op goede locaties, maar steeds vaker nemen geïnteresseerde bedrijven zelf contact op met ons. Dan voeren wij een locatieonderzoek uit, dan zien we of de locatie veel verkeerspassage heeft en wat de verwachtingen zijn voor elektrische wagens in de regio. Als dat onderzoek positief terugkomt, bezoeken we samen met ons team de locatie, maken we de plannen op en vragen we de nodige vergunningen aan.”

“Eens de vergunning binnen is, kunnen wij beginnen met bouwen. Op korte tijd staat ons snellaadstation er dan. Dat kan omdat we niet moeten wachten op leveranciers, wij hebben een grote stock achter de hand”, aldus Destrijker.

Foto: Sparki

Overheidsinvestering 

Die stock heeft Sparki kunnen aanleggen dankzij de investering van de federale overheid, via haar participatie- en investeringsmaatschappij SFPIM. Zij heeft volgens haar website een belang van 49,37 procent in het bedrijf.

“Begin deze legislatuur maakten we de keuze om ons wagenpark in sneltempo te vergroenen. Dat willen we vooral doen door mensen te stimuleren om voor een uitstootvrije wagen te kiezen. Willen ze dat, dan staan we klaar met steun. Niet enkel door fiscale stimulansen aan te reiken, maar ook door de nodige laadinfrastructuur te voorzien. Als overheid investeren we daarom via SFPIM in Belgische bedrijven zoals Sparki die de duurzame omslag versterken door een breed netwerk aan laadpalen ter beschikking te stellen.”, zei minister van Financiën Vincent Van Peteghem dinsdag bij de opening van het eerste laadstation van Sparki in Deinze.

LEES OOK. De Croo en Van Peteghem openen eerste ultrasnelle laadstation in Deinze

In Antwerpen heeft Sparki momenteel één laadpark in Wilrijk. Daar komen binnenkort nog zeker drie bij. Wijnegem, Wommelgem en Kontich zullen de lijst aanvullen.

Foto: Sparki