4FE heet het product waarmee Jef Van Hyfte en zijn Mobile Locker-vennoot Koen Mortelmans de Benelux en – als het nieuws over hun uitvinding zich als een lopend vuurtje weet te verspreiden – zelfs Europa willen veroveren. De KMO is bekend van zijn gewone bagagelockers die je aantreft in stations, op luchthaven en festivals. Onder meer NMBS en Live Nation zijn klant.
“Met onze slimme brandlocker spelen we in op het groeiend succes van de elektrische fiets. Volgens verkeersinstituut Vias verkiezen intussen 600.000 Vlamingen dit vervoersmiddel voor hun dagelijkse verplaatsingen. Tegelijk sluimert onder de waterlijn een gigantisch risico. Het gevaar zit in de batterijen”, verwijst Van Hyfte naar de minstens 161 brandincidenten in de afgelopen vier jaar.
“Lithium-ion-accu’s kunnen zowel voor, tijdens als na het laden branden met dramatische gevolgen veroorzaken, zeker als het vuur uitbreekt op de foute plaats en het verkeerde tijdstip”, weet voormalig brandweerman en nu onafhankelijk brandpreventie-expert Tim Renders. “Tijdens het vuur produceert de accu zuurstof en nemen de vlammen in intensiteit toe. Deze ‘thermal runaway’ zet een kettingreactie in gang die door de hitteopbouw moeilijk te stoppen is.”
Verzekering
Voorkomen is dus de boodschap. Voorlopig legt de wetgever nog geen regels op rond het opladen van fietsbatterijen, maar verzekeringsmaatschappijen houden bij het inschatten van risico’s en het bepalen van premies voor bedrijven steeds meer rekening met de manier waarop elektrische fietsen van werknemers gestald worden op de werkplek.
Mobile Locker komt nu met een oplossing voor de dag, die vooral gericht is naar bedrijven en overheden die mensen tewerkstellen. S4FE ziet eruit als een gewone locker, maar hij is zo gemaakt dat hij veilig fietsbatterijen kan stockeren en opladen. “Actieve brandbeveiliging garandeert dat accu-explosies een halfuur onder controle blijven. In die tijd zijn hulpdiensten ter plaatse om de bestrijding over te nemen”, weet Jef Van Hyfte na meerdere geslaagde testen.
Aerosol
“S4FE is in feite een gesloten ecosysteem”, preciseertPeter Voshol van Kiwa Fire Safety & Security uit. Dat is de test-, inspectie- & certificatie-instelling die op basis van een vastgelegd testprotocol onderzoekt of het gepatenteerde product aan de vereiste standaarden van de brandveiligheid voldoet.
“De brand in één locker activeert een beveiligingsmechanisme dat verhindert dat het vuur zich verder verspreidt over de rest van de kast. Hierbij vult de volledige module zich met aerosol, dat ervoor zorgt dat de batterijbrand onder controle blijft. Hierna is het ergste gevaar geweken en kan de brandweer of het intern interventieteam de kast openen om de batterijbom permanent onschadelijk te maken. Zij worden via een rechtstreekse lijn met een alarmcentrale ook automatisch verwittigd.”
“De locker is zo specifiek gebouwd om vuurexplosies in te dijken. Want dat is net wat lithium-ion-branden zo extreem gevaarlijk maken”, vult Jef Van Hyfte aan. “De temperaturen daarvan lopen op tot wel 1.100 graden, met steekvlammen van meer dan een meter hoog als gevolg. Berekeningen wijzen uit dat tijdens de ontploffing van één accu even veel energie vrijkomt als bij de uitbarsting van ongeveer tien handgranaten. Die extreme kracht houdt S4FE in bedwang. Daarmee is ons systeem veel meer dan zomaar een brandkluis.”
11900 euro
De certificering zou in een eindfase zitten. Nadat het proces rond is, start Mobile Locker met de uitrol van S4FE. Het mikt in eerste instantie op grote bedrijven en seveso-ondernemingen die risicovolle activiteiten organiseren zoals de petrochemische bedrijven in de haven. Maar overheden kunnen de vuurvaste lockers ook plaatsen op zogenaamd Mobipunten.
De prijs voor dit alles? “Je hebt al een lockerkast voor negen batterijen inclusief elektronische toegangszuil voor 11.900 euro”, besluit de CEO van Mobile Locker. “Dat is twee procent van de waarde van een pand van 600.000 euro. In vergelijking met de kost van een totale heropbouw na een lithiumbrand, is dat bedrag verwaarloosbaar.