“Omdat we stevige groeiambities hebben, voelden we net als elk ander bedrijf de nood om duidelijkheid te krijgen in onze regels. Hoe moeten mensen omgaan met apparatuur? Hoe kan je beslissen over een aankoop? We schreven volledige policies uit en presenteerden deze aan het team. Bij de eerste reacties was het al snel duidelijk dat we niet voor alle situaties een sluitende oplossing hadden. In plaats van verdere regels bij te verzinnen, beseften we dat dit een straatje zonder einde is. We hadden iets anders nodig”, legt Tim Berghmans uit.
Marbles heeft voortaan dus nog maar één policy: de ‘no policy’ policy. Die zegt dat iedereen binnen Marbles de vrijheid heeft om zelf beslissingen te nemen. Dat wil niet zeggen dat er een vrijgeleide is om alles zomaar te kopen of te beslissen. “Elke beslissing die we nemen, heeft als insteek ‘Marbles vooruit helpen’. Da’s één duidelijke regel die mensen moet doen nadenken over hun beslissing. Je hoeft je niette verantwoorden, maar je keuze moet wel altijd verantwoordbaar zijn.”