Gorilla heeft vandaag dertien energieleveranciers als klant. Die bevinden zich allemaal in het buitenland. Het gaat onder meer om British Gas, ScottishPower, Shell Energy en Engie.
“Wij stimuleren energiebedrijven om nieuwe productformules en tarieven aan te bieden aan hun klanten, zodat hun energiekosten dalen”, zegt Ruben Van den Bossche, CEO en mede-oprichter van Gorilla (foto). “Wij zorgen ervoor dat de energieleverancier voor elke klant alle data heeft over het energieverbruik, zodat hij een service op maat kan aanbieden. Het is de bedoeling dat klanten van energieleveranciers er zo veel mogelijk toe worden aangezet om energie te verbruiken op de momenten dat de energieprijzen het laagst zijn. Daardoor besparen de klanten kosten, en kan de energieleverancier meer energie aankopen op momenten waarop de energie goedkoper is.”
“Een energieleverancier kan een klant met een laadpaal en een elektrische wagen bijvoorbeeld een lagere elektriciteitsprijs aanbieden als de klant zijn wagen na middernacht oplaadt”, zegt Ruben. “Een energieleverancier kan bijvoorbeeld ook een andere prijsformule aanbieden aan een beenhouwer dan aan een bakker, omdat een beenhouwer door de dag voortdurend energie nodig heeft en een bakker vooral ’s nachts en ’s morgens. Eigenlijk streven we naar op maat gemaakte energieprijzen voor elke klant. Doordat een energieleverancier ervoor zorgt dat zijn klanten energie verbruiken op de momenten dat die energie het goedkoopst is, wint iedereen.”
In Engeland gestart
Gorilla is een Antwerps bedrijf, maar heeft ook kantoren in Londen en Melbourne in Australië. De dertien energieleveranciers die vandaag al klant zijn bij Gorilla, komen onder meer uit Engeland, Nederland, Nieuw-Zeeland, Australië en de Filipijnen. “We zijn in België ook aan het spreken met een potentiële klant”, zegt Ruben.
Waarom is Gorilla eerst in het buitenland naar klanten gaan zoeken? “We zijn in Engeland begonnen omdat de energiemarkt daar voor loopt op de rest van de wereld”, zegt Ruben. “Er is meer concurrentie, de winstmarges staan er meer onder druk en de lokale energiebedrijven maken veel gebruik van data om hun energieaanbod voor hun klanten zo optimaal mogelijk te maken. Daarom zijn we in Londen begonnen.”
“Door nu snel uit te breiden, willen we de toekomstige concurrentie een stap voor zijn. Vandaag is er wereldwijd heel weinig concurrentie in ons segment.”
Ruben Van den Bossche, CEO Gorilla
Gorilla heeft nu in totaal zes miljoen euro opgehaald bij het Brits-Amerikaanse fonds Beringea en bij het overheidsagentschap Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). “Met het opgehaalde kapitaal willen we zo’n 35 extra marketingmensen, verkopers en ingenieurs aanwerven”, zegt Ruben. “Vandaag stellen we veertig mensen te werk, van wie bijna dertig mensen in België, negen in het Verenigd Koninkrijk en twee in Australië. Door nu snel uit te breiden, willen we de toekomstige concurrentie een stap voor zijn. Vandaag is er wereldwijd heel weinig concurrentie in ons segment, maar dat kan snel veranderen.”
Genoeg saaie namen
En waar komt de naam Gorilla juist vandaan? “We zijn een spin-off van het Antwerpse technologiebedrijf November Five. Daar hebben we de gewoonte om onze onderzoeksprojecten namen van apen te geven”, zegt Ruben. “De naam Gorilla was dus een werknaam, maar we hebben hem uiteindelijk behouden. In de energiesector zijn er al genoeg saaie namen.”