Die gegevens verzamelde hr-dienstenbedrijf Acerta van 82.265 werknemers uit de provincie Antwerpen. Daaruit blijkt dat het gebruik van de wagen aan terrein verliest. In 2022 werd de auto door de Antwerpse werknemers in 73,6% van de woon-werkverplaatsingen gebruikt, in 2023 nog in 73,2%.
23,7% van de bedienden aan het werk in de provincie Antwerpen heeft momenteel een bedrijfswagen. Vorig jaar was dat nog 23,2% en het jaar daarvoor 22,6%. Die firmawagens worden wel groener. Uit de loongegevens van meer dan 340.000 Belgische werknemers blijkt immers dat 10,1% van de bedrijfswagens ondertussen elektrisch is en 17,1% is hybride. Grootste verliezer is de bedrijfswagen op diesel. Daar rijden er een kwart minder van rond in vergelijking met een jaar geleden.
Fiets en steps
De populariteit van de steps valt ook binnen het woon-werkverkeer niet meer te ontkennen. Intussen legt meer dan de helft van de werknemers in Antwerpen minstens een deel van het pendeltraject met de fiets of step af. De fiets speelt vooral een belangrijke rol in combinatie met andere vervoermiddelen. 20,3% legt het volledige woon-werktraject met de fiets af en nog eens 31,9% combineert dit met de auto. 1,5% combineert fiets en openbaar vervoer en 0,5% gebruikt zowel de wagen, de fiets als het openbaar vervoer. Antwerpen is en blijft daarmee de meest fiets-actieve provincie van ons land.
“Steeds meer Belgen kiezen ervoor om de files voorbij te rijden op een tweewieler”, zegt Ann Debacker, kantoordirecteur Acerta Antwerpen. “Velen krijgen er ook nog een fietsvergoeding van hun werkgever bovenop. Doordat steeds meer mensen via hun werkgever een elektrische fiets kunnen leasen én dat de wegcode steeds meer ruimte laat voor de fiets, verwachten we dat het aantal fietsende pendelaars de komende jaren alleen nog maar zal toenemen.”
Trein, tram, bus
Het openbaar vervoer blijft in het woon-werkverkeer een stuk minder populair dan de andere vervoersmiddelen. 5% van de werknemers in de provincie Antwerpen kiest voor trein, tram en/of bus om het volledige pendeltraject naar de werkvloer af te leggen. Nog eens 2,7% gebruikt het openbaar vervoer in combinatie met andere vervoermiddelen. Alles samen speelt het openbaar vervoer in 7,8% van de pendelkeuzes een rol. Daarmee zitten trein, tram en bus in Antwerpen terug iets boven het niveau van voor corona.
Ann Debacker “Of het openbaar vervoer succes kent of niet, hangt natuurlijk sterk samen met het aanbod. Waar en wanneer er aanbod is van trein, tram of bus, daar heeft de reiziger weinig vat op. Hij is een passieve gebruiker. We stellen vast dat werknemers niet happig zijn om in die passieve rol te zitten. Wie het kan, neemt het woon-werkverkeer liever zelf in handen.”