Hoewel de top 5 meest bestelde keukens bij de Antwerpenaren nog uit de meer bekende Italiaanse 37%), Chinese (27%), Turkse (10%), Japanse (5%) en Franse (3%) keukens bestaat, willen we toch steeds meer onbekende keukens ontdekken. Zo willen we ons ook wel eens wagen aan Thais (12%), Spaans (9%), Japans (9%), Vietnamees (8%) of Grieks (6%).
Dat onze interesse in nieuwe keukens versterkt wordt door de crisis, is logisch volgens trendwatcher Herman Konings. “Het lijkt wat tegenstrijdig, maar een grote crisis leidt doorgaans tot een grotere aandacht en meer ontvankelijkheid voor het onbekende. Naarmate we ons meer terugtrekken, verruimen we juist meer onze geest. Onze huizen zijn immers ‘safe havens’ waar we meer openstaan voor het onbekende, het experimentele en het verrassende: we kunnen hier zonder schaamte, moeite of financieel verlies alles proberen wat we willen.”
Trendy variaties en concepten
Niet alleen variatie in andere keukens interesseert ons, ook nieuwe concepten slaan aan. 50% wil graag variaties op takeaway-gerechten ontdekken, zoals bijvoorbeeld hamburgers of pizza met verrassende ingrediënten. En ook vegan opties trekken aan: 36% kiest wel eens voor dit alternatief. Ook staat online eten bestellen voor 43% niet langer per definitie voor ongezond eten. 69% zegt op een etenbestelsite best zijn gading te vinden voor een gezond eetpatroon.
Antwerpen versus Brussel
Kijkend naar de data opgehaald bij de Antwerpenaren is het de Brusselaar die meer online eten bestelt sinds de pandemie (51% vs 31%). De belangrijkste reden voor de relatief grote stijging in beide steden is voor de Antwerpenaar het gemak, doordat het een comfortabel alternatief is voor een fysiek restaurantbezoek. Daarnaast vinden Antwerpenaren de ruime keuze aan gerechten ook een belangrijke reden om eten aan huis te laten leveren. Tot slot zegt 40,9% van de Antwerpenaren dat takeaway variatie brengt in hun eetpatroon.