In een loods aan het Kattendijkdok klopt vanaf december e.k. het creatieve hart van Antwerpen. Die locatie wordt het hoofdkwartier van “Born in Antwerp”, een ambitieus project dat de dynamiek van de creatieve vernieuwing gaat uitdragen. Antwerpen telt zowat 8000 creatieve ondernemingen die alsnog niet voldoende op de kaart gezet werden. Vijf creatieve curatoren zullen het hele project begeleiden.
Antwerpen wil zijn creatieve en culturele ondernemers op ene zeer bijzondere manier in de kijker zetten. Onder de noemer “Born in Antwerp – Harbour of Creativity” wordt vanuit een uniek hoofdkwartier een ambitieus programma opgezet met internationale evenementen en expo’s en interventies in de openbare ruimte.
Philip Heylen, schepen voor cultuur en economie: “In Antwerpen is er al sinds de Gouden Eeuw plaats voor vernieuwing. Door de kleinere schaal van deze stad met de blik op de wereld, uitstekende opleidingen en de interesse van de Antwerpse bewoners en bezoekers voor creativiteit, krijgen creatieven de kans echt te vernieuwen. Christoffel Plantijn bewees dat al in de 16de eeuw, vandaag veroveren innovatieve ideeën als Tomorrowland, softwarebedrijf Drupal en onze modeontwerpers de wereld. ‘Born in Antwerp’ wil dat verhaal vertellen en Antwerpen als creatieve proeftuin en inspirerend ecosysteem nog versterken.”
‘Born in Antwerp – Harbour of Creativity’ brengt onder meer een programma van internationale topevenementen. Begin december wordt het startschot gegeven tijdens het rondreizende communicatiefestival eurobest, dat samenvalt met het modecongres Fashion Talks. In 2016 wordt onder meer De Invasie verwelkomd, een platform voor jong designtalent. Verder worden expo’s opgezet rond de masterstudenten van de creatieve opleidingen en rond bekende en minder bekende Antwerpse ontwerpers. Het sluitstuk van het jaar rond creativiteit is een vierdaags festival eind september 2016 , tijdens de heropening van het Museum Plantin-Moretus.
Het voorlopige programma vindt u op www.borninantwerp.be.
De loods aan het Kattendijkdok wordt het hart van het hele project. Er is plaats voor creatieve evenementen, voorstellingen, lezingen en expo’s, maar het wordt ook een open ontmoetingsruimte, een inspirerende plek om te werken of vrienden te ontmoeten.
Burgemeester Bart De Wever: “Creativiteit zit in het DNA van onze stad. De Antwerpse grond is erg vruchtbare grond, waarop talloze ideeën worden geboren en gerealiseerd. Met dit project en de bijbehorende campagne willen we de aandacht richten op de atypisch creatieve stad die Antwerpen is, maar we willen vooral de creatieve sector de kans geven zichzelf te profileren, naar bewoners, bezoekers, andere bedrijven én internationaal talent. Een grote opportuniteit waarvan we hopen dat ze die massaal grijpen.”