De haven van Antwerpen heeft de Britse haven Tyne achter zich gelaten en is nu met 710.000 verscheepte nieuwe auto’s (+18%) de vijfde grootste autohaven van Europa. Het Duitse Bremerhaven staat met 2,15 miljoen verschepingen (+5%) onbedreigd bovenaan.
Het magazine Auromotive Logistics maakt traditioneel elk jaar zijn top-10 op van de Europese autohavens. De analisten verwerken daartoe zowel de in- als de uitvoer van 35 Europese havens. Op het moment dat de automarkt het biezonder moeilijk heeft zou men kunnen verwachten dat ook de verschepingen in de havens negatieve cijfers zouden vertonen. Dat is evenwel niet het geval. De totaalcijfers liggen met 15,87 miljoen verscheepte auto’s nagenoeg op het niveau van 2011. Een achteruitgang van hooguit 0,2% lijkt niet noemenswaardig.
Bremerhaven leidt opnieuw de top-10 en kon zijn cijfer zelfs met 5% verder opvoeren. Met 1,75 miljoen verscheepte wagens komt Zeebrugge op de tweede plaats. Het totaal daalde licht met 0,2%. De Duitse Noordzeehaven Emden eindigde als derde op 1,26 miljoen wagens, een winst van 1%.
Het Britse Grimsby/Immingham/Killingholme verscheepte in 2012 789.000 auto’s, een verlies van 6%. De Britten zien op die manier Antwerpen steeds vmeer dichterbij komen en de vijde plaats consolideren met een aangroei van 18% tot 710.000 eenheden. De Scheldestad liet daarbij Tyne (666.000 auto’s) achter zich.
Verder in de top-10: Southhampton, Barcelona, Londen en Koper. De top-10 tekent daarbij voor 60% van de totale Europese verhandelingen.
Gent staat met 105.000 auto’s nog 33ste op de lijst van Automotive Logistics.