In het Deurganckdok werd vrijdagochtend 9 juni een nieuw record gevestigd: het 399 meter lange en 20.568 TEU tellende containerschip Madrid Maersk meerde er voor het eerst aan. Het drijvend gevaarte is 76 meter hoog, waarvan 59 meter boven de waterlijn. Ter vergelijking: het MAS is 65 meter hoog. De Madrid Maersk is meteen het grootste containerschip dat onze haven tot nu toe heeft aangelopen en blijft tot zondag 11 juni.
Het containerschip behoort tot ‘de tweede generatie Triple-E schepen’ van de Deense rederij Maersk Line. In vergelijking met de eerste generatie Triple-E schepen, kunnen deze containerreuzen tot 2.000 containers meer aan boord nemen. Dankzij onder meer een systeem om afvalwarmte aan boord te recupereren slaagt de rederij erin om de CO2-uitstoot van deze generatie schepen verder terug te dringen. De tweede generatie bestaat uit een reeks van 11 schepen, waarvan Madrid Maersk het eerste is dat in de vaart werd genomen. Deze schepen zullen de plaats innemen van oudere, minder efficiënte schepen.
In het voorjaar verliet de Madrid Maersk de scheepswerf van Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering in Zuid-Korea waarna ze aan haar maiden trip begon. Na de stop in Antwerpen zet het schip koers richting Rotterdam.
“We zijn heel trots om Madrid Maersk te verwelkomen op de Schelde. Maersk Line heeft een lange historische achtergrond in Antwerpen en kende een fikse groei de laatste jaren. De komst van Madrid Maersk staat dan ook symbool voor de goede samenwerking met de Haven van Antwerpen, de vele andere actoren binnen de havengemeenschap en niet in het minst onze Belgische en internationale klanten”, zegt Andreas Coppens, managing director Maersk Line Belgium.
Burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever: “Onze haven boekt successen en groeit jaar na jaar. Ik ben enorm fier dat we de Madrid Maersk mogen verwelkomen. De komst van een van de grootste containerschepen bevestigt dat we volop meedraaien in de steeds meer complexe, globale economie. Deze resultaten mogen ons er echter niet toe verleiden om op onze lauweren te rusten. We moeten vandaag hard blijven bouwen aan de haven van morgen. Enkel op die manier zullen wereldspelers blijven kiezen voor onze stad als poort tot Europa.”
Dankzij de Scheldeverdieping, die vanaf 2010 zorgde voor de nodige diepgang op enkele cruciale plaatsen in de rivier, slaagt Antwerpen erin gelijke tred te houden met de schaalvergroting in de scheepvaart. Van januari tot mei maakten er al 68 containerschepen in de categorie (14.000 tot 18.000 TEU) hun opwachting in Antwerpen. In de categorie +18.000 TEU staat de teller na de eerste vijf maanden van 2017 op 43.
Driehonderd havenarbeiders zijn tot zondag non-stop in de weer om 3.000 boxen van het schip te halen, en er 4.000 aan boord te laden. Maar niet alleen havenarbeiders zijn ijverig aan de slag wanneer een dergelijke containerreus Antwerpen aanloopt. Het aantal mensen dat in en rond de haven aan de slag is om een schip binnen te loodsen, de containers te laden en te lossen, ze naar hun bestemming te transporteren, ze uit te laden en de inhoud te verwerken… loopt op tot 1.900 per call.
Welke jobs dat zijn, en welke goederen die containers precies bevatten, brengt het Havenbedrijf van Antwerpen in beeld in een gloednieuwe brochure die je hier kunt downloaden.